لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

ابو غیث داماد اسامه بن لادن دستگیر گردیده است


داماد اسامه بن لادن دستگیر گردیده و قرار است به اتهام توطه و طرح راه اندازی حمله بالای امریکایی ها به روز جمعه در یک محکمه در نیویارک حاضر شود. به اساس اتهام نامه وزارت عدلیه امریکا، سلیمان ابو غیث تبعه کشور کویت است، 47 سال عمر دارد و یکی از مبلغین و متحدین شبکه القاعده می باشد. او همچنان اعتراف کرده که اتباع امریکا را بقتل رسانیده است.

بنوشته آژانس خبری فرانس پرس، روزنامه حریت چاپ ترکیه قبلاً گزارش داده بود که ابو غیث در ماه گذشته توسط مقام های امریکایی در یک هوتل پر تجمل در انقره گرفتار شد و قبل ازین که به ایالات متحده برده شود به اردن فرستاده شد. دفتر FBIقصر سفید و مقام های CIA در مورد اینکه داماد اسامه بن لادن بلاخره چگونه در خاک ایالات متحده امریکا در زندان رفت تبصره نکرده اند.

ایریک هولدر (Eric Holder) لوی څارنوال ایالات متحده امریکا به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، بازداشت ابو غیث نشان داد که ایالات متحده هیچگاه از تعقیب آنهایی که حمله یازدهم ماه سپتامبر سال 2001 میلادی را بالای شهرهای نیویارک و واشنگتن راه اندازی کردند و در نتیجه آن حدود 3000 نفر کشته شدند آرام نخواهد نشست. او گفت، فاصله و زمان تصمیم ما را مبنی بر آوردن دشمنان امریکا به میز عدالت ضعیف نمی سازد.

بنوشته آژانس، سناتورهای حزب جمهوریخواه امریکا فوراً اداره اوباما را بخاطر نفرستادن ابوغیث به زندان گوانتانامو مورد انتقاد قرار دادند. سناتور لندسی گراهم از حزب جمهوریخواه گفت:
« زمانی که ما شخصی با این نزدیکی با بن لادن و مقام بلند پایه رهبری القاعده را پیدا می کنیم، آخرین کاری را که ما می خواهیم انجام بدهیم به نظر من این خواهد بود که او را به یک محکمه ملکی تحت محاکمه قرار بدهیم. این شخص باید در زندان گوانتانامو باشد. »

مایک راجرس رییس کمیته استخبارات مجلس نمایندگان امریکا به آژانس فرانس پرس گفته است، زمانی که رهبران شبکه القاعده در میدان جنگ دستگیر می گردند، نباید برای محاکمه به ایالات متحده امریکا آورده شوند. برخورد ما با دشمنان جنگ باید مانند برخورد با دشمن باشد.

محاکم امریکا جای مناسب برای آنها نیست. مقام ها که از گفتن نام های شان خود داری نموده به آژانس فرانس پرس گفته اند، FBI بحیث بخشی از یک نهاد چند بعدی در گرفتاری ابو غیث نقش رهبری را داشته است.

بنوشته آژانس، در اتهام نامه همچنان گفته شده که در سال 2002 میلادی، ابوغیث موفقانه از افغانستان به ایران قاچاق شد. اما معلوم نیست که آیا ابوغیث زمانی که در تهران بود تحت نظارت قرار داشت یا خیر. گفته می شود ابو غیث در جمله یکی از عناصر شبکه القاعده بوده که در حمله یازدهم ماه سپتامبر دست داشته است.
XS
SM
MD
LG