لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

«وزیر دفاع امریکا واقعیت های جنگ افغانستان را می بیند»


چک هیگل وزیر دفاع امریکا
چک هیگل وزیر دفاع امریکا
نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز در تازه ترین شماره اش گزارشی نوشته است زیر عنوان وزیر دفاع جدید واقعیت های جنگ افغانستان را می بیند.

این گزارش بالای سفر چک هیگل وزیر دفاع جدید امریکا به کابل تمرکز می کند.

نیویارک تایمز می نویسد، چک هیگل در نخستین سفر خارجی اش به حیث وزیر دفاع، به افغانستان سفر کرد.

به نوشتهء نیویارک تایمز، افغانستان کشوریست که بحث در مورد آن در حلقات سیاسی و میان مردم عام امریکا، کم رنگ شده است اما هنوز هم به گفتهء چک هیگل شصت و شش هزار سرباز امریکایی به طور متداوم واقعیت های تلخ جنگ در افغانستان را تجربه می کنند.

روزنامه می نویسد، چک هیگل که در جنگ ویتنام دو مدال به گردن آویخته گفته است: «ما حالا هم درگیر جنگ هستیم.»

وزیر دفاع امریکا پیش از رسیدن به افغانستان گفته بود، هدف اصلی سفرش به کابل بحث بالای موضوعات مختلف از جمله پروسهء انتقال مسوولیت ها به حکومت افغانستان و آموزش پولیس و اردوی ملی این کشور است.

نیویارک تایمز به نقل از چک هیگل نوشته که گفته است، پروسهء انتقال در افغانستان باید به درستی و به همکاری افغان ها و هم پیمان های شان تطبیق شود.

چک هیگل همچنان بالای ادامهء حضور تعداد محدود سربازان امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان تاکید کرد و ادامهء توجه و کمک جامعهء جهانی به افغانستان را با اهمیت خواند.

روزنامهء نیویارک تایمز در ادامهء این مقاله می نویسد، چک هیگل زمانی که سناتور ایالت نبراسکا بود، چهار بار به افغانستان سفر کرده است.

به نوشتهء نیویارک تایمز، هیگل بار نخست در ماه جنوری سال 2002 پس از فروپاشی رژیم طالبان به افغانستان سفر کرد.

او در سال 2009 از موقف خود به حیث سناتور استعفا کرد و از همان زمان به بعد رابطهء مستقیم با پالیسی های امریکا در قبال افغانستان نداشت.

چک هیگل گفته است، هدف این سفرش به افغانستان آنست تا بداند که امریکا در افغانستان، در چه حالتی قرار داد.

والستریت ژورنال
اما روزنامهء والستریت ژورنال به کشتار سربازان و افسران نیرو های امنیتی افغان توسط طالبان توجه کرده است.

درین مقالهء والستریت ژورنال آمده است، طالبان مسلح روز چهارشنبه در یک حملهء چریکی در ولایت بدخشان، هفده سرباز اردوی ملی را به قتل رساندند.

به نوشتهء والستریت ژورنال، این حمله نشانهء از خراب تر شدن وضعیت امنیتی افغانستان در آستانهء خروج سربازان خارجی ازین کشور است.

روزنامه می افزاید، این رویداد در بدخشان، پیش از فرارسیدن فصل تابستان واقع شد و در فصل تابستان، معمولاً جنگ درین کشور شدت می گیرد.

به باور نویسندهء این مقالهء والستریت ژورنال، حادثهء بدخشان این نکته را نیز بیان می کند که اگر از یک سو تلفات سربازان امریکایی در افغانستان کاهش یافته از سوی دیگر تلفات سربازان افغان بیشتر شده است.
XS
SM
MD
LG