لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

چک هیگل: اوضاع افغانستان پیچیده است


چک هیگل وزیر دفاع امریکا
چک هیگل وزیر دفاع امریکا
نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود در مورد سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است که در آغاز آن می نویسد، چک هیگل در اولین سفر خود بحیث وزیر دفاع امریکا به افغانستان یک ارزیابی کوتاه ولی جامع داشت: یعنی اوضاع افغانستان پیچیده است.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز آقای هیگل در این سفر خود با یک حمله انتحاری شورشیان افغان روبرو شد که خیلی نزدیک به محل اقامت او بود و حتی شیشه های اطاقی را که او در آن مجلس داشت شکست.

همزمان با تکان انفجار آقای هیگل با تکانی دیگری هم روبرو شد که از سخنان رئیس جمهور کرزی عبارت بود، زیرا رئیس جمهور افغانستان گفت، امریکا و طالبان دست بدست هم داده و می خواهند از این طریق مدت حضور قوای امریکا را در افغانستان طویل تر بسازند.

اما به نوشته روزنامه وزیر دفاع امریکا با وصف این تکان ها از داخل شدن به جر و بحث های سیاسی خود داری کرد مخصوصاً در وقت ملاقات های عقب دروازه های بسته با خود رئیس جمهور کرزی.

آقای هیگل واضح ساخت که هدفش از این سفر مشخص است تا برنامه های عملیات قوای ائتلاف و نظارت بر انتقال مسوولیت ها امنیتی را به قوای افغان بررسی نماید.

به نوشته روزنامه او تصدیق نمود که بحران اساسی فعلاً حفظ توازن بین خواسته های رهبر افغانستان در مورد حاکمیت ملی این کشور و واقعیت های ماموریت جنگی قوای ائتلاف در افغانستان می باشد.


واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست هم در شماره اخیر خود به مشکلات سفر وزیر دفاع امریکا در افغانستان اشاره نموده و مطلبی را به نشر رسانده است.

روزنامه می نویسد، بعد از یک ملاقات موفق چند هفته قبل بین رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی و رئیس جمهور امریکا بارک اوباما در واشنگتن، رهبر افغانستان به یک موج نو اختلافات با امریکا داخل شده است.

به نوشته واشنگتن پست این اولین بار نیست که رئیس جمهور کرزی با متحدین خود مخالفت نشان میدهد، و این بار هم ادعا هایش علیه امریکا شرح ناشده بود.

اما روزنامه می افزاید، این را هم فراموش نباید کرد که امریکا واقعاً بحث های جداگانه را با طالبان شروع کرده بود، بدون آنکه اداره آقای کرزی را در آن شامل کند.

به نظر واشنگتن پست این تشنج ها حد اقل در یک ساحه می تواند خدمت کند، یعنی به یاد می آورد که وقت رئیس جمهور کرزی در اداره خاتمه یافته و اکنون آینده روابط بین امریکا و افغانستان مطرح است.

روزنامه می افزاید، کمی بیشتر از یک سال بعد، نماینده گان امریکا در افغانستان دیگر با آقای کرزی روبرو نخواهند بود و چیزی که ضرور است ستراتیژی می باشد که زمینه را برای بقدرت رسیدن یک اداره کننده توانا و متحد قابل اعتماد امریکا در افغانستان مساعد بسازد.
XS
SM
MD
LG