لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

«آمادگی ها بخاطر سرازیر شدن سیلاب های احتمالی اتخاذ شده است»


دایم کاکر رییس ادارهء ملی آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی
دایم کاکر رییس ادارهء ملی آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی
ادارهء ملی آماده گی مبارزه با حوادث طبیعی می گوید که آماده گی های لازم را بخاطر سیلاب های احتمالی سال آینده، رویدست گرفته است.

ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گوید: هر چند جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب ها کار دشوار است، اما آنان تلاش می کنند که سیستم را ایجاد نمایند تا مانع تلفات انسان ها در این حادثات گردد.

دایم کاکر رییس این اداره که به روز شنبه در سمینار یک روزه صحبت می کرد به خبرنگاران گفت که مواد غذایی، غیر غذایی و مقدار پول نقد را در اکثر ولایات آسیب پذیر از سیلاب ها فرستاده اند:

« ما حالا آماده گی خود را بخاطر سیلاب های که پیش بینی شده گرفتیم، مواد غذایی و غیر غذایی در بعضی ولایات وجود دارد، ذخایر سازمان غذایی جهان یا WFP در شش زون و بعضی ولایات مواد غذایی دارد و ذخایر سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM مواد غیر غذایی دارد و برعلاوه یک مقدار پول نقد نیز در ولایات فرستادیم که در وقت ضرورت از آن استفاده نمایند.»

به گفته آقای کاکر، بغلان، کندز، بلخ، فاریاب، سرپل، جوزجان، لغمان، ننگرهار و خوست از جمله ولایاتی اند که بیشتر با خطر سرازیر شدن سیلاب ها مواجه می شوند.

آقای کاکر همچنان گفت: بخاطر جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب ها در سواحل دریای آمو، هریرود و دریای کنر حکومت افغانستان در نظر دارد دیوار های استنادی را در کنار این دریا ها ایجاد نماید.

از سوی دیگر رییس ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی گفت که در زمستان امسال به دلیل کاهش برف باری و سرازیر شدن برفکوچ تلفات انسان ها نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت:

« برفباری نظر به سال گذشته بسیار کم بود و تلفات آن نیز در مقایسه با سال گذشته بسیار کم بود، تلفات ناشی از برفکوچ ها حدود 15 الی 18 نفر بود، در هوای سرد نیز حدود 14 نفر به شمول اطفالی که می خواستند از یک منطقه به منطقه دیگر بروند از بین رفتند و در سالنگ نیز امسال دو نفر در اثنای برف پاکی جان خود را از دست دادند.»

هر چند مسوولان ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی همه ساله از برنامه های پیشگیرانه سخن گفته اند، اما باشندگان برخی از ولایات همواره از بی توجهی این اداره شکایت کرده اند.

در سال های گذشته خانواد های که به اثر سرازیر شدن سیلاب و یا هم برف کوچ متضرر شده بودند از عدم همکاری به موقوع اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی انتقاد کرده اند.
XS
SM
MD
LG