لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

«هند می خواهد روابط نزدیک تجارتی با پاکستان داشته باشد»


نیروپاما راو سفیر هند در ایالات متحده امریکا
نیروپاما راو سفیر هند در ایالات متحده امریکا
نیروپاما راو (Nirupama Rao ) سفیر هند در ایالات متحده امریکا بروز جمعه گفت، کشورش می خواهد روابط تجارتی نزدیک با پاکستان داشته باشد.

این اظهارات سفیر هند در مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی در واشنگتن بعد از آن صورت می گیرد که روابط میان دو کشور رقیب و دارای سلاح اتومی اخیراً بهبود یافته است.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، سفیر هند در واشنگتن گفت: تجارت از افغانستان از طریق پاکستان به هند یک احسان به ثبات منطقه خواهد بود.

راو گفت: افغانستان یک مرکز بالقوه تجارت است که آسیای میانه و جنوب آسیا را با هم وصل می نماید.

سفیر هند در واشنگتن همچنان گفت:

« ما باید تضمین نمایم که افغانستان بخاطر ثبات و آرامی خود و بخاطر ثبات ما در منطقه می تواند نقش خود را بازی کند. او گفت درین مفهوم، تجارت برای افغانستان از طریق پاکستان به هند مهم است.»

بنوشته آژانس، در هفته جاری هند پاکستان را به دست داشتن در یک حمله در کشمیر متهم نمود. به روز پنجشنبه پارلمان پاکستان اعدام یک شورشی کشمیری را از سوی هند محکوم کرد. این شورشی به حمله تروریستی متهم بود.

خانم راو، در جریان صحبت اش مستقیماً به تنش های فعلی میان دو کشور اشاره نکرد، اما گفت: صرف نظر از اختلافات، هند و پاکستان ازین واقعیت چشم پوشی کرده نمی توانند که آنها دو کشورهمسایه نزدیک هستند.

سفیر هند گفت: بسیار تشویق کننده می باشد که تجار پاکستانی بطور مشخص علاقه مند باز شدن تجارت با هند می باشند.

پاکستان در اواخر سال 2011 میلادی اعلان کرد به هند امتیازات تجارتی اعطا خواهد کرد که در آن، کاهش تعرفه های گمرکی برای اموال تجارتی هند شامل خواهد بود.

در سپتامبر گذشته، دو کشور موافقتنامه صدور ویزه را به منظور سهولت بخشیدن سفر تجار میان دو کشور امضا نمودند.

سفیر هند گفت: پاکستان وعده کرده بود به هند مقام یک کشور تجارت بسیار مساعد و مطلوب می دهد. اکنون ما منتظر این تصمیم هستیم تا به صورت رسمی اعلان شود و مورد تطبیق قرار بگیرد.

ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز جمعه گفت: ایالات متحده امریکا از دیالوگ میان هند و پاکستان به صورت جدی حمایت می نماید و ما می خواهیم اینگونه تفاهم روی نگرانی های امنیتی که میان دو کشور وجود دارد نیز ادامه بیابد و توسعه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG