لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

غازی خیل: برای امضای توافقنامه سه جانبه ما شرایطی داریم


وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید: تا زمانیکه پاکستان توافقات ترانزیتی قبلی اش با افغانستان را عملی نکند، حاضر به امضای هیچ قرارداد جدید با این کشور نخواهند بود.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که قرارداد ترانزیتی سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و تاجکستان در اصل جز از موافقتنامه «اپتا»، میان افغانستان و پاکستان می باشد.

مقامات این وزارت می گویند که ضرورت است تا نخست پاکستان اقدامات عملی را در خصوص توافقنامه «اپتا» روی دست بگیرد.

توافقنامه ترانزیتی «اپتا» در سال 2010 میان افغانستان و پاکستان به امضا رسید که بر اساس آن اموال سرمایه گذاران افغانی از طریق پاکستان به دیگر کشور های جهان صادر می شود.

اما مسوولان وزارت تجارت افغانستان می گویند که پاکستان به این تواقف متعهد نبوده و در بنادرش برای سرمایه گذاران افغانی مشکل خلق می کند.

وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نخست باید پاکستان در عملی سازی توافقنامه اپتا اقدام کند، سپس افغانستان آماده خواهد شد که قرارداد ترانزیتی سه جانبه با این کشورها را به امضا برساند.

وی در ادامه گفت:
« ما می خواهیم که قرارداد «اپتا» که میان افغانستان و پاکستان به امضا رسیده نخست آن را پاکستان تطبیق کند، یعنی آن سهولت های را که به سرمایه گذاران پاکستانی در افغانستان مهیا است ما از پاکستان نیز همین توقع را داریم که به این قرارداد متعهد باقی بماند.
در صورتیکه پاکستان آماده تطبیق آن نباشد، ما حاضر نیستیم که کدام کشور دیگر نیز به این توافق افزوده شود.»


قرار بود که توافقنامه سه جانبه ترانزیتی میان افغانستان، پاکستان و تاجکستان به روز دوشنبه هفته گذشته در شهر دوشنبه تاجکستان به امضا برسد، اما این برنامه از سوی افغانستان به تعویق افتاده است.

به اساس گزارش ها، مقام های پاکستان گفته اند که افغانستان به اشاره هند دست از امضا این قرارداد کشیده است.

اما سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با رد این ادعا گفت که افغانستان یک کشور مستقل است و تمام تصامیم در این خصوص، در دست خود افغان ها می باشد.


گفته می شود پاکستان تلاش می کند که با امضای این قرارداد، زمینه صادرات اش را از طریق خاک افغانستان و تاجکستان به آسیای میانه فراهم کند.

محمد قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق تجارت افغانستان به رادیو آزادی گفت، با آن که امضای قرارداد ترانزیتی سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و تاجکستان به نفع پاکستان تمام می شود، اما این قرارداد پاکستان را مجبور می سازد که دیگر به تجار افغانی در آن سوی سرحد مشکل ایجاد نکند:

« من به این باور هستم که اگر این قرارداد امضا شود، منافع پاکستان بیشتر مدیون تصامیم افغانستان خواهد شد، بناً من خوشبین هستم که هر قدریکه مناسبات اقتصادی بین پاکستان و آسیای میانه بیشتر شود، به همان پیمانه دست پاکستان زیر سنگ افغانستان قرار می گیرد و این کشور مکلف می شود که به مانند گذشته دیگر تصامیم یک جانبه نگیرد و بی موجب راه ها را بر روی اموال تجار افغانی بسته بکند و بالای اقتصاد افغانستان فشار بیاورد.
با امضای این قرارداد، پاکستان دیگر مانند گذشته تصمیم گرفته نمی تواند.»


با آن که گفته می شود پاکستان تلاش خواهد کرد تا طرف های ذیدخل را وادار به امضای این قرارداد بسازد، اما شماری از تجار افغان می گویند که پاکستان در گذشته به هیچ تعهدش در قبال افغانستان پا بند نبوده و به اموال تجار افغانی در آن کشور، مشکل ایجاد کرده است.

این که آیا این توافقنامه ترانزیتی به امضا خواهد رسید یا نه زمان به آن پاسخ خواهد گفت.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG