لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

«18 شرکت بزرگ هندی در افغانستان سرمایه گذاری می کنند»


داکتر انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
داکتر انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
مقام های افغان می گویند، 18 شرکت بزرگ هندی برای سرمایه گذاری در افغانستان ابراز آماده گی کرده اند.

در حالی که نگرانی ها از وضعیت آیندهء اقتصاد افغانستان در این اواخر بیشتر شده اند اما مقام های افغان از هند می خواهند تا در بخش های معادن، انرژی، زراعت و سایر پروژه های زیربنایی در این کشور بیشتر سرمایه گذاری کنند.

مسوولان 18 شرکت کانفدراسیون صنعتی هند در یک نشست مشترک با وزیران سکتوری افغانستان شام روز یکشنبه در کابل، روی گسترش سرمایه گذاری ها میان دو کشور تاکید کردند.

در این نشست داکتر انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع شرایط کنونی در افغانستان را برای سرمایه گذاری مناسب توصیف کرده و از سرمایه گذاران هندی خواست تا در زمینهء رشد اقتصاد این کشور همکاری کنند.

« شرایط برای سرمایه گذاری در افغانستان حالا بسیار مناسب است، برای برطرف کردن نگرانی های تاجران ما تلاش های خود را بیشتر ساخته ایم. ما برخی از سکتور ها را مشخص نموده ایم که فرصت سرمایه گذاری در آن بیشتر مساعد است. تقویت سرمایه گذاری در افغانستان در کنار تقویت اقتصاد و پیشرفت سبب تامین صلح و ثبات این کشور نیز خواهد شد. امید که شما در افغانستان سرمایه گذاری نموده و اقتصاد ما را رشد بدهید. »

از سوی دیگر محمد قربان حقجو رییس هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که اعضای کانفدراسیون صنعتی هند به هدف بررسی وضعیت اقتصادی این کشور به کابل آمده اند.

به گفتهء آقای حقجو این سرمایه گذاران هندی برای سرمایه گذاری در افغانستان ابراز آماده گی کرده اند.

در عین حال گاتم موکو فیدیا سفیر هند در کابل می گوید، در این اواخر سرمایه گذاری های زیادی کشورش را در افغانستان جلب کرده و تلاش های خود را در این راستا همچنان ادامه خواهد داد.

آقای موکوفیدیا که به روز یکشنبه در یک نشست مشترک سرمایه گذاران هندی و وزیران سکتوری افغانستان صحبت می کرد گفت که هند در جریان روند انتقال مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان به این کشور توجه زیاد خواهد کرد.

« از دو سال به این طرف ما تلاش های خود را بیشتر ساخته ایم تا سرمایه گذاری های زیاد را در افغانستان جلب کنیم. در جریان روند انتقال در افغانستان، تمرکز اصلی استراتیژی ما این است که تجارت و سرمایه گذاری را در این جا تقویت بخشیم. این کار می تواند در کنار ثبات اقتصادی ثبات سیاسی را هم به همراه داشته باشد، هر آن چیزی که افغانستان را به پا ایستاد کند، هند هم مانند افغانها به آن علاقمندی دارند. »

پیش از این نیز هند با افغانستان رابطهء خوب در بخش تجارت و سرمایه گذاری داشته، چنانچه قرار داد استخراج معدن بزرگ آهن حاجی گگ با این کشور به امضا رسیده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز تفاهمنامهء را که با کنفدراسیون صنعتی هند سال گذشتهء میلادی به امضا رسانیده بود، تمدید نمود و سرمایه گذاران هر دو کشور تعهد کردند که همکاری های تجاری شان را همچنان ادامه خواهند داد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG