لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

آیا آلمان به بازماندگان قربانیان حادثه قندز غرامت می پردازد؟


یک محکمهء آلمان قضیه پرداخت غرامت مالی به بازماندگان قربانیان حمله مرگبار سه سال قبل ناتو در قندز را بررسی می کند.

این حمله از سوی طیاره های امریکایی به تاریخ چهارم سپتمبر سال 2009 بر دو تانکر تیل که توسط شورشیان ربوده شده بود در نزدیکی شهر قندز انجام شد که ده ها کشته و زخمی به جا گذاشت.

این حمله باعث خشم و نا رضایتی وسیع مردم و یک رسوایی سیاسی در آلمان شد.

79 خانوادهء قربانیان این حادثه خواستار پرداخت غرامت سه اعشاریه سه ملیون یورو شده اند. پارلمان آلمان این حمله را یکی از جدی ترین واقعات مربوط به اردوی این کشور پس از جنگ جهانی دوم خوانده است.

یکی از محاکم شهر بن در جلسهء روز چهارشنبه عرض پدر دو تن از قربانیان این حمله را بررسی می کند که خواستار غرامت چهل هزار یورو شده است. همچنین ادعای یک بیوه زن دارای شش فرزند هم بررسی می شود که خواستار 50 هزار یورو غرامت شده است.

اعلامیهء محکمه بن می گوید که حکومت آلمان از این محکمه تقاضا کرده که این قضیه را رد کند. این قضیه در بن بررسی می شود چون مقر وزارت دفاع آلمان در این شهر موقعیت دارد.

عرض کنندگان و شاهدان عینی به جلسهء روز چهارشنبه محکمه دعوت نشده اند.

کریم پوپل وکیل مدافع قربانیان می گوید که در این حمله 137 نفر از غیر نظامیان تلف شده اند ولی آلمان این رقم را هرگز تایید نکرده و طبق ارقام رسمی، این حمله بیش از نود کشته و زخمی به جا گذاشته است.

کریم پوپل، آلمانی افغانی الاصل گفته است که در این جنایت وحشیانه یتیمان و بیوه ها، بسیاری نان آوران خود و مادران بسیاری فرزندان خود را از دست دادند.

آلمان تا کنون در حدود چهار صدو سی هزار دالر به بازماندگان قربانیان این حمله پرداخته می گوید که این پول غرامت نه بلکه کمک بشری می باشد.

آلمان 4400 عسکر در افغانستان دارد که آنها را به تدریج از این کشور خارج می سازد ولی متعهد شده است که شماری از نظامیان خود را پس از سال 2014 برای کمک با نیرو های افغان در افغانستان نگه می دارد.
XS
SM
MD
LG