لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

تاجران در ولایت هرات دست به اعتصاب زدند


تاجران در ولایت هرات به فیصله شورای وزیران مبنی بر تکس اموال وارداتی شان به صورت فزیکی توسط شاروالی واکنش نشان داده و از امروز اعتصاب کاری واردات شان را آغاز کرده اند.

آنان می گویند: پرداخت پول به صورت فزیکی نشانهء از فساد گسترده است و تا زمانی که این مشکلات از سوی دولت حل نگردد اموال شان را از گمرک محصول نخواهند کرد.

تاجران در ولایت هرات هشدار می دهند تا زمانیکه دولت افغانستان به این مشکلات رسیده گی نکند دست از اعتصاب بر نمی دارند.

حاجی سیروس علاف معاون اول اطاق های تجارت و صنایع ولایت هرات این برنامه را مورد انتقاد قرار داده ادعا می کند که این حرکت فساد گسترده را به وجود می آورد.

« به خاطر تکس های که شاروالی اضافه کرده است برای بار دوم، یک تکس تاجران که پرداخت می کنند به داخل گمرک که صفر اعشاریه بیست و پنج فیصد است و یک تکس که حالا زیاد شده است که او بصورت فزیکی است و قرار است که بدون گمرک از تاجران اخذ کنند.

امروز تاجران هرات و تاجران دیگر ولایات افغانستان که اموال شان از طریق بند تورغندی و اسلام قلعه به هرات می آید جمع شده اند.

آنان اعتراض دارند که اگر دولت خواسته باشد که پول را به صورت فزیکی از تاجران بگیرد، به هیچ عنوان حاضر نیستند که این پول را تحویل کنند و اموال شان را از گمرک محصول نمی کنند.»


این اعتراض تنها واکنش تاجران در ولایت هرات را به همراه نداشته بلکه شماری از تاجران دیگر ولایات افغانستنان که اموال شان از طریق کشوره ای ایران و ترکمنستان وارد هرات می گردد نیز عکس العمل نشان داده اند.
آنان می گویند: اقدامی که اخیراً از سوی شورای وزیران افغانستان به تصویب رسیده است، فساد اداری را افزایش خواهد داد و بیشتر مردم را متضرر می سازد:

« حمیدالله خادم رییس اتحادیه صنعتگران ولایت هرات: هیچگاه حاضر به پرداخت پول به صورت فزیکی به شاروالی نیستیم، این پروسه هزار مشکل را به مردم، حکومت و تاجران افغانستان ایجاد می کند و پول آن حیف و میل می شود.»

«عبدالمتین قلندی رییس اطاق تجارت ولایت غزنی هستم، به هیچ صورت حاضر به پرداخت پول ته جایی برای افرادی که زمینه فساد را مساعد می کنند نیستیم چون ما از این گونه برنامه ها تجربه تلخ داریم.
ما نمی خواهیم پول فزیکی بدهیم چون حالا سیستم پیشترفته شده است ما حاضر هستیم پول بپردازیم ولی به حساب بانکی بپردازیم.»


محمد سلیم تره کی شاروال هرات گفت: مالیات شهری از تاجران به اساس فیصله شورای وزیران صورت گرفته است و اداره تحت امرش مکلف است تا این فیصله را در ولایت هرات تطبیق کند.

آقای تره کی ادعا تاجران معترض مبنی بر فساد از طریق مالیات فزیکی را تکذیب کرده گفت: تاجران مالیات شان را به اساس اخذ یک تعرفه بانکی تحویل بانک می کنند:

« به اساس فرمان جلالتماب رییس جمهور کشور، ملزم به اطاعت پذیری هستیم، اگر تاجران می گویند فساد وجود دارد در این سیستم من کاملاً این پروسه را رد می کنم، چون در عوض پول شان برای شان تعرفه داده می شود که از طریق همان پارچه پول شان تحویل بانک می شود.»

در چند سال اخیر تاجران و صنعت کاران در ولایت هرات به خاطر مشکلات مختلف دست به اعتصاب کاری زده اند.

موجودیت ناامنی،عدم حمایت دولت از سرمایه گذاران و صنعت کاران و اختطاف از بزرگ ترین مواردی بوده که در چند سال اخیر نگرانی تاجران در این ولایت غربی افغانستان را به دنبال داشته است.
ولایت هرات یکی از مناطق تجارتی به شمار می رود که با دو کشور ایران و ترکمنستان هم سرحد بوده و هم اکنون بیش از سه صد فابریکه تولیدی فعال دارد.

شاه پورصابر، هرات
XS
SM
MD
LG