لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

نگرانی سازمان ملل و امریکا از انتخابات آینده در افغانستان


هشدار سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا در رابطه با برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان در یک زمانی صورت می گیرد که تشنج میان رئیس جمهور کرزی و ایالات متحده بیشتر شده و قوای ناتو برای بیرون رفتن از افغانستان آماده گی می گیرند.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد سوزان رایس روز سه شنبه گفت، یک انتخابات فراگیر و با اعتبار ریاست جمهوری در سال 2014 برای آینده افغانستان، دوام کمک های جهانی و امنیت این کشور بسیار مهم است.

خانم رایس به مجلس شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد که نتایج این انتخابات زمانی قانونی شده می تواند که مردم افغانستان آنرا بپذیرند. به گفته او بعد از پروسه های طولانی مشورتی، این مهم است که افراد مسلکی و رهبران با تجربه در موسسات انتخاباتی در افغانستان تعین شوند.

او همچنان در مورد تلاش های امنیتی در افغانستان و اینکه قوای افغان هروز بیشتر مسوولیت امنیت کشور خودرا به عهده می گیرند گفت:

« امنیت هنوزهم اهمیت کلیدی دارد. قوای ملی افغانستان اکنون رهبری حفظ امنیت 90 فیصد مردم افغانستان را به عهده دارند. با اعلان اخیر چهارمین مرحله انتقال مسوولیت، امنیت 52 ولسوالی دیگر در شمال و مرکز افغانستان به زودی به قوای افغان محول خواهد شد. همانطوری که رئیس جمهور امریکا بارک اوباما ماه گذشته اعلان کرد، بیش از 34 هزار عسکر امریکائی تا ماه فبروری آینده از افغانستان به وطن برمی گردند. ما انتظار داریم که مرحله پنجم و نهائی انتقال در بهار اعلان شود که به اساس آن قوای افغانستان مسوولیت امنیت سرتاسر کشور خود را به عهده خواهند گرفت. »

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ثبت نام کاندیدها به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از 25 سنبله سال 1392 آغاز و تا 14 میزان دوام خواهد کرد. رئیس جمهور کرزی تکراراً گفته است که در این انتخابات نامزد نخواهد بود، اما دپلومات ها نگرانی دارند که در رایگیری دست درازی صورت خواهد گرفت.

سرمنشی ملل متحد بن کی مون اظهار داشت اشتراک گسترده در انتخابات و پروسه با اعتبار، برای رسیدن به هدف انتقال قابل قبول رهبری در افغانستان حتمی می باشد.

فعلاً کشور آسترالیا کوشش های شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با افغانستان را هماهنگ می سازد و عساکر این کشور در قوای بین المللی در افغانستان حضور قابل ملاحظه دارند.

وزیر خارجه آسترالیا باب کر Bob Carr گفت، به افغانستان باید پیام واضح فرستاده شود که در آینده هم تنها رها نخواهد شد، اما او افزود که در این راستا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نقش حیاتی دارد.

آقای کر افزود، با نزدیک شدن زمان انتخابات، برای حکومت افغانستان ضرور است که یک چهارچوب انتخاباتی مناسب را ترتیب دهد. به گفته او افغانستان باید چنین یک انتخابات فراگیر را برگزار نماید که برای مردم آن قابل قبول باشد.
XS
SM
MD
LG