لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۵

آغاز سال 1392 خورشیدی و جشن نو روز


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل، برخلاف روزهای گذشته، مطالب و تبصره های شان را به فرا رسیدن سال جدید خورشیدی و جشن نو روز اختصاص داده اند.


آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی نوشته است، در حالی که آمادگی ها برای استقبال از جشن نو روز در کابل جریان دارد، در برخی از کوچه ها و جاده ها، ورق های توزیع می شود که در آن تجلیل از جشن نو روز حرام خوانده شده است.

به باور نویسنده این مطلب، در عقب پخش چنین اوراق مبنی بر حرام بودن تجلیل از جشن نو روز، دست حلقات استخباراتی کشور های منطقه است و هدف از چنین کارها، مخالفت های پلان شده می تواند باشد.


خدمتگار
روزنامه غیر دولتی خدمتگار به نقل از شماری از عالمان دینی کندهار نوشته که گفته اند، جشن باستانی نو روز، هیچ نوع صبغه مذهبی ندارد.

به عقیده نویسنده این مطلب، جشن نو روز، یک پدیده تاریخی و فرهنگی در افغانستان است و مردم در این روز به مناسبت فرا رسیدن بهار ابراز خورسندی می کنند و هیچگاه آنرا جنبه دینی و مذهبی نداده اند.

نویسنده این مطلب، از آنعده از کسانی که تجلیل از سال نو را با دین پیوند می زنند و آنرا حرام و ناروا عنوان می کنند خواسته است که بیش از این روزهای باستانی و فرهنگی افغان ها را با چنین تعبیر ها، بی ارزش جلوه ندهند و با این کار شان آب به آسیاب دشمن نریزند.

روزنامه خدمتگار به نقل از محمد حسن حقیار آگاه مسایل اسلامی نوشته است، تجلیل از جشن نو روز در صورتی ناروا است که به آن جنبه مذهبی داده شود، در آن صورت مشابه به دین زردشتی ها خواهد بود و ناروا است.

آقای حقیار افزوده است، اگر از این روز به عنوان آغاز فصل بهار تجلیل شود، هیچ باکی ندارد.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد نوشته است، افغان ها باید به امید یک آینده بهتر سال نو را اغاز کنند. در سرمقاله این روزنامه آمده است، استقبال از سال نو تنها به ابراز احساسات وابسته نیست بلکه لازم است تا هر افغان با آغاز سال جدید، تمام کارهایش را ارزیابی کند و با استفاده از فرصت برای آینده پلان بسازد.

در سرمقاله آمده لازم است تا جوامع بشری، حکومت، حزاب، ساختار های اجتماعی و هر افغان باید عمل کرد های شان را در سال گذشته ارزیابی کنند و برنامه های شان را در سال نو از سرگیرند.


انیس
روزنامه دولتی انیس هم امروز شماره اش را به رنگ سبز به چاپ رسانده و عنوان سرمقاله اش را به پرسش که چی گونه از نو روز تجلیل کنیم آغاز نموده است.

به اساس معلومات نویسنده سرمقاله این حقیقت دارد که تجلیل از نو روز کار مسلمان ها نه بلکه میله مجوسیان است.

به باور نویسنده سرمقاله اگر این روز طوری تجلیل شود که به مقدسات دینی ما لطمه نزند هیچ باکی ندارد.

نویسنده سرمقاله به مسوولان امنیتی پیشنهاد می کند، که چنان برنامه های وسیع امنیتی را در روز نو روز روی دست گیرند تا مردم به خاطر آسوده بتوانند این روز را با خوشحالی و میله به پایان رسانند.


فرزاد رسا
XS
SM
MD
LG