لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

«بعد ازین نیروی خاص امریکا در میدان وردک باقی نمی مانند»


وزارت دفاع افغانستان می گوید که با بیرون شدن قوای خاص بین المللی از ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک، جای این عساکر به وسیله نیرو های افغان پر خواهد شد.

رییس جمهور افغانستان حدود یک ماه پیش دستور داد که نیرو های خاص امریکایی باید ظرف دو هفته ولایت میدان وردک را ترک کنند.

حکومت افغانستان نیرو های خاص ایالات متحده مستقر در میدان وردک را به آزار و اذیت و بازداشت بی مورد باشنده گان این ولایت متهم کرده است.

جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در این کشور به تازه گی در دیدار با مقام های افغان موافقت کرده است که عساکر خاص شان را در آینده نزدیک از ولایت میدان وردک بیرون می کنند.

« قوای بین المللی آماده گی دارد که نیرو های خاص خود را از ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک بیرون کند و قطعات اردوی ملی جایگزین آنها می شود، شاید تا چند روز دیگر این مشکل کاملاً حل گردد.
نیرو های خاص در ولایت میدان وردک تنها در ولسوالی نرخ حضور دارند و آنها که از این ولسوالی بیرون شوند در واقع دیگر نیروی خاص یا اسپیشل فورس در میدان وردک باقی نمی ماند. »


سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، یک ترجمان نیرو های بین المللی که با ساکنین ولایت میدان وردک رفتار نادرست داشته و آنها را آزار و اذیت کرده است تحت تعقیب قرار دارد.

به گفته ظاهر عظیمی این ترجمان به نام ذکریا از سوی برخی اشخاص فرار داده شده و شماری از منسوبین اردوی ملی و سایر قطعات امنیتی به خاطر عدم جلوگیری از این رفتار این ترجمان بازداشت شده اند.

در همین حال آیساف می گوید که جنرال جوزیف دانفورد قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان روی نهایی شدن بحث ها در ارتباط به موجودیت قوای ایتلاف در ولایت میدان وردک به روز چهارشنبه با رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

جنرال دانفورد در اعلامیه یی گفته است، روی این پلان توافق کرده اند که روند انتقال مسوولیت های امنیتی ولایت نا امن میدان وردک ادامه می باید و به چیزی که نیاز های امنیتی مردم و الزامات ماموریت آیساف به حساب می آید رسیده گی صورت می گیرد.

یکی از مسایل عمده دیگر که حکومت افغانستان و امریکا روی آن از ماه ها بحث دارند، انتقال کامل مسوولیت زندان بگرام به حکومت این کشور است.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در این راستا هم پیشرفت های زیادی صورت گرفته است.

« در قسمت انتقال زندان هم تا نود و نه درصد روی مسایل به توافق رسیده ایم. شاید یک درصد مسایل باقی مانده باشد که امیدواریم ظرف چند روز آینده این مسایل هم حل شود. »

رییس جمهور کرزی و چک هیگل وزیر دفاع امریکا به روز شنبه هفته جاری در یک مکالمه تلیفونی روی سپردن مسوولیت های این زندان و وضعیت در ولایت میدان وردک صحبت کردند.

در حالی که حکومت افغانستان بر واگذاری مسوولیت های کامل زندان بگرام به جانب افغانستان اصرار دارد اما گفته می شود که واشنگتن تلاش می کند تا یقین حاصل شود که زندانیان به درستی از سوی نیرو های افغان نگهداری می گردند و آنهایی که رها می شوند دوباره به میدان جنگ باز نخواهند گشت.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG