لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

«استخبارات منطقه 10 تروریست را به ولایت بدخشان فرستاده اند»


یک مقام بلند پایه امنیت ملی در بدخشان به رادیو آزادی گفت، در تازه ترین مورد سازمان های استخباراتی کشور های همسایه افغانستان بیش از 10 تن از اتباع کشور های خارجی را به این ولایت فرستاده تا وضعیت را متشنج بسازند.

این مقام امنیتی سازمان استخباراتی کشور خاصی نام نبرد، اما گفت که این افراد در کشور پاکستان ساخت بمب های کنار جاده، واسکت های انتحاری و اجرای جنگ های گرولایی و هملات انتحاری را آموزش دیده است.

در این میان جنرال امام الدین مطمین قوماندان امنیه ولایت بدخشان می گوید، تعداد زیادی از تروریستان خارجی که در میان آنان یک زن نیز شامل می باشد در ولسوالی وردوج مستقر گریده اند.

وی اضافه کرد:
« قرار اطلاعات که ما داریم اتباع خارجی در ولسوالی وردوج موجود است و یک زن به نام بی بی خدیجه نیز همراه شان است، که این تبعه ازبکستان می باشند، دو تن از آنها انتحاری هستند و دو تن دیگر شان تعلیمات ساخت ماین، جاگزاری ماین و ساخت واسکت های انتحاری را به مردم یاد می دهند. این ها این آموزش ها را در وزیرستان پاکستان فرا گرفته اند. »

این در حالی است که مقام های حکومتی در شمالشرق افغانستان نسبت به افزایش حملات انتحاری و فعالیت های تخریب کارانه احزاب بنیاد گرای اسلامی کشور های آسیای میانه، چچینی ها و تندروان اسلامی ازبکستان و تاجکستان ابراز نگرانی کردند.

فرید ذکی معاون والی تخار می گوید که حضور و جابجایی شبکه های تروریستی خارجی در شمال افغانستان احتمالاً بدون شک امنیت این کشور را اخلال و احتمالاً برای کشور های آسیای میانه یک تحدید شمرده می شود.

وی اضافه کرد:
« دو سه سال می شود، گزارش ها و راپور های متعدد هم است و تحقیقات اولی ما هم نشان می دهد که تحریک اسلامی ازبکستان در این منطقه فعالیت داشته و این ها متهم بسیاری از قضایا که در تخار رخ داده است متهم هستند. »

مقام های امنیتی می گویند، استقرار و جابجایی تروریستان خارجی در ولایت بدخشان سبب آن گردیده است که طالبان محلی دست به تیر باران و کشتار گروهی سربازان افغان زنند.

این مقامات تاکید می نمایند، قیر ریزی و احداث جاده ابریشم و وصل شدن افغانستان از مسیر جاده وردوج، اشکاشم به جمهوری مردم چین و کشور های آسیای میانه، اروپا و آسیای جنوبی ظاهراً قابل قبول برای بسیاری از کشورها نیست.

آنان می گویند که به همین دلایل استخبارات برخی از کشورها مخالفان مسلح دولت افغانستان را تقویت نموده، دامنه تنش ها و نفوذ طالبان را از وردوج و سایر ولسوالی ها و ولایات همجوار بدخشان گسترش می بخشند. ادعای که همواره از سوی کشور پاکستان و طالبان رد ده است.
XS
SM
MD
LG