لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۸

«به حمایت افغان های ملکی، گفت و شنود پر معنی را تشویق می کنم»


بانکی مون سر منشی ملل متحد
بانکی مون سر منشی ملل متحد
بانکی مون سرمنشی ملل متحد بروز سه شنبه در شورای امنیت ملل متحد گفت، راجع به کاهش تلفات مردم ملکی در افغانستان، شاید طالبان بخواهند با ملل متحد مذاکره نمایند. بانکی مون در اشاره به دو اعلامیه اخیر طالبان گفت، بخاطر تلفات دوامدار و غیر قابل تحمل و بخاطر حمایت مردم ملکی، من یک گفت و شنود پر معنی را تشویق می نمایم.

باساس یک راپور اخیر ملل متحد، تعداد تلفات مردم ملکی در سال 2012 میلادی در افغانستان 2754 نفر بوده که نسبت سال 2011 میلادی دوازده فیصد کمتر می باشد. در راپور ملل متحد همچنان گفته شده که طالبان و سایر گروپ های شورشی مسوول 81 فیصد تلفات مردم ملکی می باشند، رقم که از سوی طالبان رد شده است.

بنوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، فرحان الحق یک سخنگوی ملل متحد گفت، یوناما یا دفتر سیاسی ملل متحد در افغانستان از نامه سر گشاده 22 ماه فبروری طالبان بحیث یک دعوت در گفت و شنود پر معنی روی مسایل کمک های بشری و حقوق بشر استقبال نمود.

سرمنشی ملل متحد گفت، گروپ های مخالف حکومت افغانستان باید به اعلامیه های علنی و مکلفیت های بین المللی شان وفا کنند، مردم ملکی و موسسات دولتی را هدف قرار ندهند و استفاده از اطفال را در بمب گزاری های انتحاری متوقف بسازند. سرمنشی ملل متحد افزود:

« سازمان ملل متحد فرهنگ صلح را تقویت می کند و از مرحله دوم گفت و شنود بین افغانها حمایت می نماید. مردم افغانستان باید نه تنها برای از بین بردن بحران بلکه بخاطر یک افغانستان واحد، برای گرفتن رهبری و تصاحب مرحله انتقال دست بدست هم بدهند. »

بنوشته آژانس، سرمنشی ملل متحد گفت، من خاصتاً از افزایش بیست فیصد تلفات سال گذشته در میان زنان و دختران نگران هستم. بانکی مون در حالی در برابر شورای امنیت ملل متحد صحبت می کرد که این شورا به اتفاق آرا ماموریت یوناما را تا نزدهم ماه مارچ سال 2014 میلادی در افغانستان تمدید نمود.

سوزان رایس سفیر ایالات متحده امریکا در ملل متحد به شورای امنیت گفت، روند مصالحه به رهبری افغانها برای ثبات بسیار مهم و بهترین طریقه برای ختم خشونت ها و آوردن صلح به افغانستان و منطقه میباشد. خانم رایس گفت، ما از باز شدن یک دفتر در قطر برای سهولت بخشیدن مذاکرات میان شورای عالی صلح افغانستان و نمایندگان با صلاحیت طالبان حمایت م ینمایم.

ظاهر طنین سفیر افغانستان در ملل متحد به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفته است، گفتگو های صلح با گروپ های مخالف مسلح برای انتخابات موفقانه مهم است. او گفت، حکومت افغانستان بیشترین تلاش ها را انجام میدهد تا روند مصالحه تضمین گردد، چنانچه شورای عالی صلح اخیراً گام های لازمی را در جهت تقویت تلاش های مصالحه بر داشته است.
XS
SM
MD
LG