لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

روسیه: بسیاری ولایات افغانستان در تحت کنترول طالبان است


ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
وضعیت جاری افغانستان نگرانی های را در مورد آیندهء این کشور و تمام منطقه ایجاد می کند. این را سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در بحث های آزاد شورای امنیت این سازمان گفت.

ویتالی چورکین افزود که روسیه بخاطر وضعیت جاری در افغانستان نگران است. او تاکید کرد که گسترش تروریزم از افغانستان به دیگر کشور ها نگرانی روسیه را بر انگیخته است.

به گزارش خبرگزاری ایتار تاس، آقای چورکین به روز سه شنبه گفت:
« ما به طور مشخص بخاطر گسترش فعالیت های تروریستی از ولایات شمالی افغانستان به کشور های آسیای مرکزی همجوار که در سازمان پیمان امنیت جمعی متحدان ما و در اتحادیه کشور های مشترک المنافع شرکای ما اند نگران استیم. »

این دیپلومات روسی گفت که تروریزم، افراطیت و جرایم مرتبط به مواد مخدر در افغانستان از بین نرفته اند. به گفتهء وی، در حال حاضر بسیاری از ولایات افغانستان به طور کامل یا بخش هایی از آنها تحت کنترول طالبان اند.

خبرگزاری ایتار تاس به نقل از سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نوشته است: هیچ پیشرفتی در مبارزه علیه طالبان در افغانستان صورت نگرفته است. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که تلاش های صلح حکومت افغانستان با مخالفان مسلح اش به شمول طالبان و دیگر گروه ها نتایج مثبت داشته باشند.

ویتالی چورکین همچنان هشدار داد که گفتگو ها در این مورد فقط در صورتی نتایج مثبت خواهند داشت که شورشیان اصول اساسی مصالحه را رعایت کنند، یعنی اسلحهء شان را به زمین بگذارند، قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و در نهایت تمام روابط شان با القاعده و دیگر سازمان های تروریستی را قطع کنند.

تلاش کردیم در مورد نگرانی روسیه بخاطر وضعیت افغانستان نظر مقام های وزارت داخلهء افغانستان را بگیریم اما تلاش های ما بی نتیجه ماند.

پیش از این مقام های افغان از تضعیف شدن مخالفان خبر داده و گفته اند که مخالفان مسلح دولت افغانستان حالا توانایی رویارویی با نیروهای افغان را از دست داده اند و اکثراً به جابجایی بمب های کنار سرک و حملات انتحاری دست می زنند.
XS
SM
MD
LG