لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

اجلاس استماع اقامه دعوای وابسته گان حمله هوایی قندز در آلمان آغاز شد


یک محکمهء آلمان دیروز اجلاس استماع قربانیان یک حملهء هوایی مرگبار در افغانستان را، آغاز کرد که از حکومت آلمان خواهان میلیون ها دالر جبران هستند. طیارات امریکایی در سپتمبر سال 2009 میلادی دو تانکر مواد نفتی ربوده شده توسط شورشیان در ولایت قندز را بنابر درخواست قوماندان آلمانی ناتو، مورد بمباردمان قرار داد که در نتیجه آن تعدادی از افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

این حمله باعث قهر مردم محل بالای نیروهای آلمانی مستقر در آن ولایت شده و افتضاح سیاسی را در آلمان سبب شد. به نوشتهء آژانس خبری فرانس پرس، در مجموع 79 خانواده قربانیان که این حمله را تخطی از قانون بین المللی می دانند، در تلاش بدست آوردن چهار میلیون و سه صد هزار دالر جبران خساره می باشند.

جلسهء استماعیه دیروز در شهر بن آلمان به خاطر ادعا های این خانواده ها برگزار شده بود. حکومت آلمان، این قضیه را نه پذیرفته استدلال می کند که این حملهء هوایی بر اساس قوماندهء ناتو صورت گرفته است. بناً تنها آلمان در آن مقصر نیست.

مارک زیمیر وکیل مدافع حکومتی به خبرگزاری رویتز گفت، جمهوری فدرال آلمان مستقیماً مسوول آن نبوده و شرایط برای اقامه دعوای تکمیل نیست.
« طبعاً من این افراد را درک می کنم. زیرا آنها متضرر شده و به یک سرنوشت خراب روبرو شده اند. در عین زمان وظیفهء ماست تا در برابر دفاع کنیم. زیرا، محکمه بن جای درست برای چنین ادعا نیست. در اینجا دعوای حقوقی و پرداخت آن بر اساس قوانین بین المللی وجود دارد که همین اکنون توسط حکومت آلمان پرداخته شده است. »

به نوشتهء خبرگزاری فرانس پرس حکومت آلمان 430 هزار دالر برای خانواده های که در نتیجه این حمله متضرر شده اند، به عنوان کمک های بشری پرداخته است. اما تاکید می کند که نه باید جبران خساره پنداشته شود.

کریم پوپل وکیل مدافع خانواده های افغان در این قضیه که این صورت دعوا را علیه حکومت آلمان به پیش می برد، دیروز به خبرگزاری رویترز گفت، در حملهء هوایی ولایت قندز مردمان غیر نظامی کشته شدند. وی گفت، دو پیلوت امریکایی در فضا در پرواز بودند و به قوماندان نیروهای آلمان گفتند که در اینجا صرف افراد ملکی هستند. به گفتهء کریم پوپل جورج کلین به آنها امر فیر را داد.

این وکیل مدافع گفت، این حمله تخطی از قرارداد ها و قوانین بین المللی می باشد وی در مورد کمک مالی به خانواده های افغان گفت:
« کمک 5000 دالر تقاضا شده بود که آنها در جرگه مردم مطرح کرده بودند. تعداد زیاد از یتیمان و بیوه ها هیچ چیزی بدست نه آورده اند و بیگانه ها یعنی کسانی که در این حمله متضرر نه شده بودند، این پول را به دست آوردند. عدهء از موکلین من مقدار کم پول بدست آورده و تعداد تاکنون هیچ پول نه گرفته اند. »

اما وکیل مدافع حکومتی آلمان می گوید، 5000 دالر در افغانستان پول هنگفتی به شمار می رود. به گفتهء وی اگر این مقدار پول در نظر گرفته شود، هیچ گونه بنیاد قانونی ندارد. آلمان، سومین کشور بعد از ایالات متحده امریکا و بریتانیا می باشد که در افغانستان 4400 عسکر دارد که بیشتر آنها در ولایات شمالی افغانستان فعالیت دارند.
XS
SM
MD
LG