لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

جشن نو روز و میله دهقان در بادام باغ کابل برگزار شد


جشن دهقان در شهر کابل
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

جشن دهقان در شهر کابل

مقام های وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می گویند که در سال جدید شمسی اجرای یک سلسله برنامه های را به هدف تقویت سکتور زراعت در این کشور روی دست دارند.

این مقام ها این مساله را به روز پنجشنبه در مراسم جشن ملی نوروز و میله دهقان در کابل بیان کردند.

محمد آصف رحیمی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان گفت که ایجاد بانک زراعتی، تعداد از سرد خانه های عصری و آغاز ترمیم و احیای سیلو ها و ذخایر ستراتیژیک از جمله برنامه های این وزارت در سال 1392 خواهد بود.

جشن نو روز و میله دهقان در بادام باغ کابل برگزار شد
جشن نو روز و میله دهقان در بادام باغ کابل برگزار شد


« در سال که پیشرو داریم بانک زراعتی افغانستان دوباره احیا خواهد شد و به خدمت دهقان و زمین دار افغانستان این کشور قرار خواهد گرفت. امسال بعد از تلاش های زیاد موفق شدیم که بودجه را برای ایجاد سرد خانه های بزرگ تجارتی و مدرن در افغانستان به دست بیاوریم. امید وار هستیم که الی اخیر سال تعدادی از این سرد خانه ها آباد و به خدمت مردم افغانستان خصوصاً تجار و دهاقین ما قرار گیرد. »

آقای رحیمی علاوه کرد که آنها امسال پروژه احداث باغ ها را از 11 ولایت به 23 ولایت گسترش خواهند بخشید. وی گفت که کار تاسیس مراکز پروسس و بسته بندی میوه جات در بیش از 200 ولسوالی افغانستان هم چنان آغاز خواهد گردید.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در ادامه از چیزی که مبدل شدن زمین های زراعتی به محلات مسکونی در افغانستان خواند ابراز نگرانی کرد.

« این زمین های زراعتی اگر به همین شکل که روان است به ساحات مسکونی و غیر زراعتی تبدیل شود بسیار آینده خراب افغانستان خواهد داشت. ما به هزاران و میلیون ها جریب زمین بکر و لامزروع داریم در افغانستان که می شود در آن شهر های بزرگ ، فابریکه ها و پوهنتون ها ایجاد شود ، سرک ها از آن عبور کند ، مراکز خط ریل احداث شود اما زمین زراعتی بسیار بار ارزش است باید نگذاریم که زمین های زراعتی ما خراب شده رود. »

مراسم جشن ملی نوروز و میله دهقان از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان در بادام باغ کابل برگزار شد. در این محل نمایشگاه محصولات زراعتی و صنایع دستی افغانستان هم افتتاح شد و برای سه روز به روی علاقه مندان باز خواهد بود.

جشن نو روز و میله دهقان در بادام باغ کابل برگزار شد
جشن نو روز و میله دهقان در بادام باغ کابل برگزار شد


بعد از گشایش این نمایشگاه تعدادی از دهقانان، باغداران و ساکنین ولسوالی های ولایت کابل نمایشاتی را در حضور مقام ها و تماشاچیان اجرا کردند.

در حالیکه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان از اقدامات تازه در خصوص تقویت سکتور زراعت و مساعدت به دهقانان در این کشور سخن می زند.

تعدادی از دهاقین افغان شکایت دارند که در بسیاری موارد گام های عملی در راستای اجرای برنامه ها برداشته نمی شود و بیشتر حرف ها روی کاغذ باقی می مانند.





ستار فروغ
XS
SM
MD
LG