لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

یک هیات مشرانو جرگه پاکستان به کابل سفر می کند


قرار است یک هیات مشرانو جرگه پاکستان به روز دوشنبه به کابل سفر کند.

این اولین بار است که یک هیات پارلمانی پاکستان به هدف آغاز یک دیالوگ میان پارلمان دو کشور به کابل می رود.

به نوشته روزنامه دان چاپ پاکستان، مشاهد حسین رییس کمیته امور دفاعی مشرانو جرگه پاکستان گفته است، هیات در سفر سه روزه اش به افغانستان در جهت تقویت روابط میان پارلمان افغانستان و پاکستان بحیث یک میانجی عمل خواهد کرد.

روابط افغانستان و پاکستان همیشه پر تنش و تیره و تار بوده و حکومت های دو کشور هم بالای نیت یکدیگر شان شک داشته اند. اما تلاش هایی هم در جهت بهبود این روابط صورت گرفته که سفر هیات کمیته امور دفاعی پاکستان درین راستا یک بخش این تلاش ها می باشد.

به نوشته روزنامه دان، تصمیم سفر هیات پارلمانی پاکستان به افغانستان بعد از سفر مخفی ماه دسامبر حسام الدین حسام معاون اداره امنیت ملی افغانستان به اسلام آباد صورت گرفته است. روزنامه، این سفر را یک تلاش در جهت کاهش اختلافات میان افغانستان و پاکستان عنوان کرده و گفته، سفر هیات مشرانو جرگه پاکستان به کابل بعد از حمله ناکام بالای اسد الله خالد رییس اداره امنیت ملی افغانستان طرح شده است.

مقام های افغان ادعا می کنند که حمله بالای اسدالله خالد در کویته پاکستان پلان گذاری شده بود.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هم یک اداره استخباراتی نا معلوم را متهم به حمله نمود، اما واضحاً که هدف آقای کرزی اشاره به اداره استخبارات پاکستان (ISI ) بوده است.

روزنامه دان می نویسد، هر چند که هدف سفر حسام الدین حسام معاون اداره امنیت ملی افغانستان راجع به تحقیق در باره حمله بالای خالد متمرکز بود، اما بحث ها بیشتر روی توسعه همکاری میان کابل و اسلام آباد در ساحات نظامی و استخباراتی بوده است.

مقام های امنیتی پاکستان در آن زمان دو نفر را به اتهام حمله بالای اسدالله خالد بازداشت نمود که به اساس گزارش ها، سرپرست اداره امنیت ملی افغانستان از این حرکت مقام های پاکستانی استقبال نمود. چنانچه وزارت خانه های دفاع و خارجه پاکستان در ارتباط این سفر به کمیته امور دفاعی سنا نیز معلومات داده بودند.

در یک انکشاف دیگر، وزارت خارجه پاکستان دیروز گفت: در روند صلح افغانستان بعد از آن پیشرفت صورت گرفت که پاکستان در مسیر اصلی این روند شامل گردید.

جلیل عباس جیلانی معاون وزارت خارجه پاکستان گفت: پاکستان با افغانستان مصروف مذاکرات مثبت است و ما از همهء آن تلاش ها حمایت می نمایم که پروسه صلح در افغانستان موفق شود.

جیلانی گفت: پاکستان به منظور تامین صلح و ثبات در افغانستان، از هر نوع گفتگو های صلح به شمول روند صلح در قطر حمایت می نماید. او گفت با شامل شدن پاکستان در مسیر اصلی روند صلح، تلاش های صلح در افغانستان به پیشرفت هایی نایل آمده است.
XS
SM
MD
LG