لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۵

«توافقنامهء جدید در مورد زندان بگرام با مقامات امریکایی امضا می شود»


ریاست جمهوری افغانستان می گوید که به هدف گرفتن مسوولیت کامل زندان بگرام از نیرو های امریکایی، با مقام های این کشور توافقنامه جدید را امضا می کند.

پس از یک سال اختلافات، حالا ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در خصوص گرفتن مسوولیت زندان بگرام با مقام های امریکایی به یک توافق دست یافته اند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری گفت که رییس جمهور کرزی صبح روز شنبه در جریان دیدار با سفیر امریکا و قوماندان عمومی ناتو در کابل به جزیات یک توافقنامه جدید موافقه کرده است.

وی که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت: پس از امضای این توافقنامه به زودی مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد:

« دو طرف صحبت های نهایی خود را در مورد واگذاری زندان بگرام انجام دادند، قرار است یک بار دیگر توافقنامهء در این زمینه امضا شود، و هر دو طرف تعهد کردند که تمام مسایلی که در این توافقنامه گنجانیده شده به آن عمل کنند، مسایل تخنیکی در این خصوص تکمیل شده و تمام مسایل حقوقی هم مد نظر گرفته شد و قرار است این سند هر چه عاجل میان دو کشور به امضا برسد و به زودی مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده می شود.»

سخنگوی ریاست جمهوری در مورد اینکه توافقنامهء جدید چه فرقی با سند قبلی که میان دو کشور به امضا رسیده دارد، جزیات ارایه نکرده است.

سال گذشته جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع پیشین افغانستان و جان آلن قوماندان اسبق نیروهای امریکایی و ناتو توافقنامه واگذاری زندان بگرام به حکومت افغانستان را امضا کردند.

به اساس همین توافقنامه، امریکا حدود سه هزار افغان زندانی در بگرام را به حکومت افغانستان سپرد اما پس از یک مدت این روند را متوقف ساخت.

این تصمیم امریکا سبب خشم رییس جمهور کرزی شد و همین مساله سبب شد تا او در چندین سخنرانی مطبوعاتی اش از امریکا به شدت انتقاد کند.

مقام های امریکایی دلیل متوقف ساختن واگذاری زندانیان افغان به حکومت این کشور را مسایل تخنیکی عنوان کردند.

یک سخنگوی این نیرو ها در کابل به رادیو آزادی گفته بود که در میان زندانیان افراد خطرناک موجود اند و ممکن با واگذاری آنان به حکومت افغانستان این افراد آزاد شوند.

به گفته این مقام امریکایی، این افراد می توانند تهدید بزرگ را متوجه نیرو های امنیتی افغان و عساکر بین المللی بسازند.

اما حکومت افغانستان کنترول زندان بگرام از سوی امریکایی ها را خلاف حاکمیت ملی این کشور خوانده و همواره به واگذاری آن تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG