لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

توزیع پاسپورت های کمپیوتری در کابل آغاز شد


وزارت داخلهء افغانستان برنامه چاپ و توزیع پاسپورت های کمپیوتری را به گونه رسمی آغاز کرد.

به گفته وزارت داخلهء افغانستان، با توزیع پاسپورت های کمپیوتری از جعل کاری، سوی استفاده و جرایم جلوگیری خواهد شد.

سید احمد ناصر هاشمی رییس عمومی پاسپورت می گوید که پاسپورت های جدید الکترونیکی با معیار های بین المللی تهیه شده اند.

آقای هاشمی که به روز یکشنبه در کابل در مراسم آغاز توزیع پاسپورت های جدید سخنرانی می کرد، آغاز این برنامه را یکی از دست آورد های مهم حکومت خواند:

« تا حال کار های زیاد باقی مانده است که انجام شود، برای حکومت این مهم است که در قسمت تشخیص دادن هویت افراد باید از دقت کامل کارگیرد و معلومات خود را با دفاتر تنفیذ قانون شریک سازند.
من به تاکید گفته می توانم که این پروژه برای افغان ها بسیار مهم است بخاطریکه آنان اسناد را به معیار های بین المللی بدست می آورند و به این وسیله با جهان وصل می شوند.
افغان ها می توانند توسط این پاسپورت ها تجارت و اقتصاد شان را نیز با جهان وصل نمایند.»


هر چند آقای هاشمی در مورد ختم برنامهء توزیع پاسپورت های کمپیوتری چیزی نگفت، اما به گفته وی تا زمان ختم این برنامه پاسپورت های قلمی مدار اعتبار است.

مسوولان ریاست پاسپورت می گویند که کار این برنامه را در سال 2005 میلادی به کمک مالی آسترلیا و همکاری تخنیکی دفتر IOM آغاز کرده اند.

جانتن فلیپ سفیر آسترلیا در کابل در مراسم آغاز توزیع پاسپورت جدید گفت که کشورش برای آغاز این پروژه پنج ملیون دالر کمک کرده است.

وی از حکومت افغانستان خواست تا در هنگام توزیع این پاسپورت از دقت زیاد کار گیرد:

« حالا پروسه نو آغاز شده است ما ظرفیت توزیع پنج صد پاسپورت را روزانه در کابل داریم، پروسه که در این جا تکمیل می شود در ولایات در مدیریت های پاسپورت ما در واحد های اداری ما تکمیل می شود و به طور الکترونیکی به ریاست پاسپورت می آید، ریاست پاسپورت پس از طی مراحل چاپ کرده و توسط پوست سریع دوباره به ولایات می فرستد، اصلاً پاسپورت های قلمی اعتبار نداشت ولی این پاسپورت با معیار های بین المللی برابر است ولی توزیع اش زمان گیر است.»

توزیع ویزه کمپیوتری برای اتباع خارجی نیز شامل این پروژه می گردد که از طریق سفارت خانه های افغانستان داده می شود.

مسوولان وزارت داخله می گویند: برای توزیع پاسپورت های کمپیوتری برای صد ها تن آموزش داده و تلاش می کنند تا تمام میدان های هوایی و حوزه های توزیع پاسپورت را توسط یک شبکه انترنتی وصل نمایند.
XS
SM
MD
LG