لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

جان آلن: وضعیت در افغانستان رو به بهبود است


جنرال الن قوماندان سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان
جنرال الن قوماندان سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان
قوماندان عمومی سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان می گوید: در چند سال اخیر افغانستان پیشرفت های زیاد داشته است.

قوماندان سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان جنرال جان الن می گوید: وضعیت در افغانستان رو به بهبود است و اردوی این کشور روز به روز تقویه شده و به مرحله می رسد که بتواند از این کشور دفاع کند.

جنرال الن در باره کار های که در دوره او برای تقویه اردوی افغانستان صورت گرفته توضیحات داده گفت:

« یکی از اولویت های که در روز اول رفتن من در افغانستان ما با آن روبرو بودیم این بود که در دو سال بعد از آن قوای افغان را در رهبری عملیات قرار بدهیم. برای رساندن آنها به این مرحله تا بتوانند خودشان داخل عمل شوند و عملیات را ادامه بدهند، ما باید توانایی تشکیلاتی آنها را بهتر می ساختیم، ظرفیت رهبری آنها را تقویه می کردیم. با قاطعیت باید کار می کردیم که سیستم اکمال و حمایت را که برای حفظ قوای افغان ضرور بود بهتر می ساختیم که دست آورد های مهم داشتیم و آنها راه طولانی را طی کردند.»

جنرال جان آلن افزود که در بعضی نقاط افغانستان در وقت ماموریت او در این کشور قوای خارجی بشکل درست مستقر نبودند و در این مناطق شاید بعد از خروج قوای خارجی هنوز هم نا آرامی مشاهده شود. او در این ساحه بیشتر به مناطق شرقی افغانستان اشاره می کرد:

« در اول جنوری 2015 جنگ هنوز هم در افغانستان ادامه خواهد داشت. این واقعیت که ماموریت آیساف پایان یافته و کمک های ماموریت مشورتی شروع می شود، چنین معنی ندارد که جنگ خاتمه پیدا می کند. افغانستان هنوز هم با یک بحران بعد از جنگ روبرو خواهد بود، شورش تا یک زمان نسبتاً طولانی ادامه خواهد داشت.»

جنرال جان آلن اظهار داشت به مرور زمان و تقویه قوای این کشور در شرق، اردوی ملی افغانستان به کمک پولیس خواهند توانست اوضاع را تحت کنترول بگیرند و در این مناطق هم با گذشت زمان اوضاع بهتر شود:

« وقتی که من ماموریت را خاتمه دادم در مورد اینکه پیروزی چه خواهد بود خیلی امیدوار تر بودم نظر به روزی که به این کشور می رفتم. دلیل عمده این بود که اردوی ملی افغانستان تا ختم سال 2012 منظم تر شد و طوری که می بینیم در نهایت در سال های 2013 و 2014 این اردو بهتر شکل می گیرد که برای ما منبع امید می باشد.»

قوماندان سابق قوای امریکا و ناتو در افغانستان همچنان گفت: گروه های کوماندوی اردوی افغان بخوبی تعلیم دیده و نشان داده اند که در جنگ بسیار موثر می باشند. به گفته او بزودی واحد های متحرک قوای افغان در شمال، جنوب و شرق تشکیل می شوند.

جنرال جان آلنهمچنان گفت: در ساحات دیگر از جمله خدمات طبی و معارف هم افغانستان پیشرفت چشم گیری داشته است. به گفته او هم اکنون سالانه 9 ملیون جوان افغان به مکتب می روند که 40 فیصد آنها دختران هستند و افغانستان یک راه طولانی را طی کرده است.
XS
SM
MD
LG