لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

خشونت با شاگردان و عواقب ناگوار آن


لت و کوب شاگردان توسط معلمان در مکاتب چی تاثیراتی بر روان اطفال می گذارد؟

جمال 13 ساله در چهاراهی قلعهء نجارای خیرخانه ترکاری فروشی می کند، جمال می گوید: بخاطر لت و کوب معلمانش از مکتب دلسرد شده و دیگر نخواست درس هایش را ادامه بدهد ولی او بخاطری که مکتب را رها کرده است، خیلی پشیمان شده است.

فرزاد هم از بعضی از معلمان خود شکایت دارد. او گفت: در خانه که شوخی می کند یا که درس نخوانده باشد پدرش او را میزند و یگان وقت که کار خانگی خود را نکرده باشد معلم شان هم او را می زند.

فرزاد نیز گفت: وقتی که پدر و یا معلم اش او را لت می کنند، تمام درس های که یاد گرفته است، فراموشش می شود

این شاگردان می گویند: نه تنها از طرف معلمان لت و کوب می شوند، زمانی که به خانه آمده و به والدین شان شکایت می کنند، مورد لت و کوب والدین شان نیز قرار می گیرند.

محمد سلیم یکی از پدران می گوید: معلم منحیث والدین معنوی شاگرد است و نباید از لت کردن اولاد از طرف معلمان شان پریشان شویم، شاید شاگردان اشتباه کنند که معلم آنان را می زند.

گفته می شود در شماری از مکاتب ولایات افغانستان، استادانی هستند که برای آرام کردن اطفال از انواع تهدید و لت و کوب توسط چوب و دیگر چیز ها استفاده می کنند.

بنابر اظهارات عبدالوهاب باشندهء شهر جلال آباد، زمانی که داخل ادارهء بعضی از مکاتب آن ولایت شوید، در گوشهء اداره یک دسته چوب بخاطر لت و کوب شاگردان گذاشته شده است.

آقای عبدالوهاب همچنان گفت: هر چند در این اواخر لت و کوب شاگردان کمتر شده است اما هنوز هم تعدادی از معلمان از همان شیوه های قبلی بخاطر آرام ساختن شاگردان کار می گیرند.

از سوی دیگر، تعدادی از معلمان می گویند، باید گاه گاهی شاگردان مورد لت و کوب خفیف استادان شان قرار بگیرند. لت و کوب و تآدیب شاگردان بخاطر متوجه ساختن آنان به دروس شان است نه کدام دشمنی معلم با آنان.
اما خشونت و لت و کوب شاگردان از سوی معلمان طبق لایحهء وزارت معارف افغانستان منع است و بنابر گفتهء مقامات وزارت معارف، هرگاه معلمی در اثنای لت و کوب و برخورد خشونت آمیز با شاگردان دیده شود، مجازات شده و حتی از وظیفه سبک دوش می شود.

برخی از والدین نیز در بارهء این شیوه تعدادی از معلمان در برابر شاگردان شان می گویند، معلم موفق کسی است که بتواند شاگردانش را از راه تشویق به درس و تعلیم رهنمایی کند، نه با لت کردن.

تهیه کننده: شمیلا جاوید

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:34 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG