لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

روسیه: آیساف برای نیروهای افغان وسایل فعال را بگذارد


سرگی کوشیلوف یک مقام نظامی ادارهء روابط خارجی اردوی روسیه در اجلاسی به اشتراک اتشه نظامی سفارت خانه ها خارجی در مسکو گفت، روسیه بعد از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، با تهدید های امنیتی در برابر کشورش، نگرانی دارد.

کوشیلوف گفت: « ما در افغانستان نه می توانیم از تهدیدهای رژیمی چشم پوشی کنیم که تروریزم، قاچاق مواد مخدر و بی ثابتی را گسترش دهد. »

خبر گزاری رویترز می نویسد، روسیه که از جنگ های 1980 میلادی در افغانستان که در نتیجه آن هزار ها عسکر این کشور کشته و در سال 1991 باعث سرنگونی شوروی سابق شد، خاطرهء تلخ دارد.

روی همین دلیل، روسیه در سال 2001 میلادی هنگامی که نیرو های ایتلافی به رهبر امریکا داخل افغانستان شدند، سرباز نه فرستاد. اما از همان روز اول، از ماموریت و عملیات امریکا و ناتو در افغانستان حمایت کرده و برای اکثریت کشورهای عضو این یتلاف راه ترانزیت از روسیه را به هدف انتقال سلاح خفیف و مهمات باز گذاشت.

روسیه همچنان تعدادی از هلیکوتر های نظامی را بالای افغانستان فروخته و در امور تخنیکی شمار از افغانان را آموزش و تربیت داد. کوشیلوف در اجلاس اتشه نظامی کشورهای خارجی در مسکو گفت:

« زمانی که نیروهای آیساف افغانستان را ترک کنند، باید اسلحه و وسایط خوب و فعال شان را به قوای امنیتی افغان بگذارند که این یک اقدام مهم به شمار می رود. »

سیرگی کوشیلوف همچنان گفت، روسیه در مقابله با بروز تهدیدها از افغانستان از یک سو می خواهد با کشورهای آسیای مرکزی و و دیگر متحدین امنیتی شوروی سابق همکاری های نزدیک خود را حفظ کند و از سوی دیگر با ناتو روابط خوبی را تامین نماید.

کوشیلوف در ملاقات اش با اتشه نظامی سفارت های خارجی در مسکو گفت، او در مورد دیالوگ سیاسی صحبت نه می کند، بلکه هدف وی امکانات ایجاد پروژه های مستحکم اند که مسوولیت آن را نظامیان به دوش داشته باشند. اما او از کدام پروژهء خاص نام نه برد.
XS
SM
MD
LG