لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

«عکس العمل افغانستان به یک حادثه کوچک بسیار شدید بود»


قرار بود که یازده افسر نظامی افغان بنابر دعوت اردوی پاکستان در یک تمرین نظامی در شهر کویته پاکستان اشتراک نمایند. اما حکومت افغانستان سفر نظامیان افغان را بعلت فیر راکت و توپخانه پاکستان به ولایت کنر افغانستان لغو کرد.

فضل الله واحدی والی ولایت کنر به آژانس خبری فرانس پرس گفت، بروز دو شنبه و سه شنبه حدود پنجاه راکت از خاک پاکستان به ولایت کنر فیر گردید که در نتیجه آن به تعدادی از خانه های مردم صدمه وارد آورد.

عزاز احمد سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به آژانس گفته است، ما فکر می کنیم که به یک حادثه کوچک، عکس العمل حکومت افغانستان بسیار شدید بوده است. وزارت خارجه پاکستان همچنان گفته است که سفر نظامیان افغان بخاطر اعتماد و افزایش همکاری دوجانبه طرح شده بود و ما فکر می کنیم که اینگونه فعالیت ها بخاطر منافع بزرگتر صلح در منطقه باید ادامه پیدا کند.

بنوشته آژانس خبری فرانس پرس، مقام های غربی به این باور اند که پاکستان، کشوری که رژیم طالبان را از سال 1996 تا 2001 میلادی حمایت نمود، یک نقش عمده در تلاش های صلح میان کابل و شورشیان طالب بازی می نماید. اما افغانستان و پاکستان عمیقاً بالای یکدیگر بی اعتماد هستند و یک دیگر را مسوول خشونت ها در دو طرف خط دیورند می دانند.

روابط میان دو کشور اخیراً بهبود یافت و مذاکرات سه جانبه چهارم ماه فبروری به میزبانی دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا به حیث یک بخشی از تلاش ها برای ختم جنگ یازده ساله در افغانستان می باشد. اما بعد از مذاکرات سه جانبه، یک سلسله اتهامات علنی و اختلافات میان مقام های افغانستان و پاکستان بوجود آمده است.

بنوشته آژانس، نا وقت روز چهارشنبه اجساد پانزده نفر که فکر می شود در جنگ علیه نیروهای ناتو و افغان در ولایت هلمند کشته شده اند به علمای پاکستانی در ناحیه چگایی در جنوب غرب آنطرف سرحد تحویل داده شد. اقارب و خویشاوندان کشته شدگان روشن نیست.

اکبر درانی یک مقام حکومت پاکستان در کویته به آژانس گفته است، ما نمیدانیم که کشته شدگان به طالبان پاکستانی ارتباط داشتند یا اینکه آنها شورشیان در میان مهاجرین افغان بودند.

یک مقام محلی که اجساد کشته شدگان را دیده گفته است، در زخم های آنها نشان گلوله دیده می شد و فکر می شود که آنها در جنگ علیه نیروهای ناتو و افغان در ولایت هلمند کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG