لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

یوناما: زنان افغان در سیاست نقش فعال داشته باشند


یوناما یا دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید، زنان افغان باید در انتخابات پیش رو و پروسه صلح این کشور نقش فعال بگیرند.

معصومه طرفه رییس روابط عامه یوناما به روز پنجشنبه در مراسم اهدای تقدیر نامه برای شماری از زنان افغان گفت که نقش خانم ها در این بخش ها مهم است.

دفتر معاونیت سازمان ملل متحد 40 خانمی افغان را که طی سال های گذشته در بخش دفاع از حقوق زنان فعالیت داشتند، تقدیر کرد.

تهمینه کوهستان در بخش ورزش، منیژه هیواد در عرصه هنر، صدف محصل پوهنزی انجنیری و نسرین خانم پولیس از جمله چهل خانم های اند که از سوی یوناما تقدیر شده اند.

خانم صدف پس از گرفتن تقدیر نامه در صحبت با رادیو آزادی از تمام دختران افغان خواست تا بخاطر فراگیری علم و دانش تلاش نمایند.

یوناما در حالی از زنان افغان می خواهد که در بخش های سیاسی سهم فعال بگیرند که هم اکنون در بسیاری از مناطق کشور زنان به خشونت های گوناگون و مشکلات امنیتی مواجه اند.

خانم های که برای دفاع از حقوق زنان کار می کنند، نیز با خشونت و تهدید های مختلف مواجه شده اند و حتی در بسیاری مواد جان های شان را از دست داده اند.

سال گذشته رییس و سپس سرپرست ریاست امور زنان لغمان که برای حمایت از حقوق خانم ها در این ولایت کار می کردند، از سوی افراد ناشناس مورد هدف قرار گرفته اند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است که در سال گذشته میلادی بیش از چهار هزار مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده است.
XS
SM
MD
LG