لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

ملل متحد ادعا های فساد در دفتر UNHCR را بررسی می کند


ملل متحد ادعا های جدید مبنی بر فساد را در دفتر کمشنر عالی مهاجرین در کابل مورد بررسی قرار می دهد.

کمیتهء مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در هفته جاری گفت، شواهد بالقوه فعالیت های فریب کاری و کلاه برداری را در دفتر کمیشنری عالی برای مهاجرین یافته است. این دفتر با ادارات و موسسات افغان در جهت حمایت از مهاجرین بر گشته به وطن و مساعدت به بیجا شدگان کار می کند.

به نوشته روزنامه وال ستریت ژورنال، کمیتهء مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می گوید: شواهدی را دریافته که نشان می دهد دفتر UNHCR از طرف حکومت افغانستان خانه ها را از مقام های بلند پایه افغان به کرایه گرفته و در میان سایر ادعا ها، معاش به کارمندان یا کسانی تادیه کرده است که اصلاً وجود ندارند.

منابع مختلف گفتند، دفتر UNHCR در اثر تخصیص و بودجه غلط ، نه تنها به اشخاص معاشات دو چند پرداخته بلکه به کسانی که اصلاً وجود نداشته هم معاش حواله کرده است.

کمیتهء مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری همچنان پیشنهاد کرده تا یک رسیدگی قانونی جهت کشف سوء استفاده بالقوه پول ها توسط دفتر کمیشنری عالی برای مهاجرین صورت بگیرد.

یان کوبیش(Jan Kubis ) نماینده خاص ملل متحد در افغانستان به خبرنگاران در کابل گفت: او فرصت آن را نیافته تا بصورت کامل این ادعا ها را بررسی نماید.
او گفت: بوجود آمدن این گونه نگرانی ها یک بخشی از "گفت و شنود سالم" میان کمک دهندگان بین المللی و موسسات ملل متحد بوده است.

کوبیش گفت: موسسات ملل متحد گام های مناسب را در جهت جلوگیری از اشتباهات خواهد برداشت و در صورت ضرورت، من شخصاً از آن حمایت خواهم کرد.

بو شیک (Bo Schack ) نماینده دفتر UNHCR در افغانستان به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است، کمیتهء مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری به روز چهارشنبه با من تماس گرفت و من می خواهم این راپور را مطالعه نمایم قبل از این که راجع به پیشنهادات آن بحث کنم.

بو شیک گفت: دفتر UNHCR یک گروپ کاری را ایجاد نموده تا مطمین شود که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان از پول های موجود به اساس قوانین و مقررات افغانستان به صورت درست استفاده نماید.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هم بار ها جامعهء بین المللی را بخاطر استفاده نادرست از کمک ها متهم ساخته است.
XS
SM
MD
LG