لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

غزنی بتاریخ 24 حمل بنام مرکز ثقافت اسلامی مسمی میشود


با آن که در این اواخر گزارش های مبنی بر نا امنی ها در ولایت غزنی شنیده می شوند، اما با آن هم وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که قرار است در بیست چهارم ماه حمل این ولایت رسماً بعنوان مرکز ثقافت اسلامی معرفی گردد.

سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت که از وزرای فرهنگ تمام کشور های اسلامی دعوت شده تا در این مراسم اشتراک نمایند.

آقای رهین گفت که در سالجاری برنامه های زیاد جهت نامگذاری این ولایت طرح ریزی شده اند اما گفت که این اولین برنامه ی است که جهت نامگذاری ولایت غزنی بنام مرکز ثقافت اسلامی برگزار خواهد شد:

« البته این مراسم برای یک هفته خواهد بود یک روز افتتاح و دیگر جشنواره است که از ولایات دیگر نیز در آن اشتراک خواهند کرد.
محافل، ورزشگاه، نمایشگاه صنایع دستی و برنامه های موسیقی خواهد بود تا ولایت غزنی غمزده یک هفته را در شادمانی سپری نماید.»


به اساس معلومات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در ماه میزان سال جاری نیز مراسم بزرگ و پایانی جهت بازدید و اعلام تکمیل پروژه های مرکز ثقافت اسلامی در این ولایت برگزار خواهد شد.

ادارهء علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی فیصله نمود که ولایت غزنی را در سال 2013 میلادی به عنوان مرکز ثقافت اسلامی معرفی خواهد کرد.

با آن که گزارش ها در برخی موارد از نا امنی ها در ولایت غزنی خبر می دهند، اما مقام های این ولایت از اتخاذ تدابیر امنیتی برای برگزاری این مراسم و پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی اطمینان می دهند.

موسی خان اکبر زاده والی غزنی در صحبت با رادیو آزادی گفت که برای این مراسم در کنار دعوت از وزرای فرهنگ کشور های اسلامی از زون های کشور نیز مهمانان دعوت شده اند:

« تصمیمی که برای تجلیل از این مراسم گرفته شده ما اطمینان می دهیم که آماده گی ها برای برگزاری آن تا حد زیاد گرفته شده است. برخی مسایل که تا هنوز تکمیل نشده اند امیدواریم تا ده روز دیگر تمام ترتیبات تکمیل گردند و ما بتوانیم از تمام مهمانان که به غزنی می آیند به گونهء شایسته استقبال کنیم و تمام مسایل مانند برگزاری خوب افتتاح این مراسم و مسایل تفریخی و برنامه های موسیقی را برای شان راه اندازی کنیم.»

آقای اکبر زاده نامگذاری این ولایت را افتخار ملی عنوان کرد و از مخالفین مسلح دولت خواست تا جهت جلوگیری از برگزاری این مراسم مشکلات ایجاد نکنند.

گفته می شود جهت آماده سازی ولایت غزنی به حیث مرکز ثقافت اسلامی، حدود هشتاد پروژه بازسازی و زیربنایی در نظر گرفته شده است.
به اساس معلومات مقام های ولایت غزنی، برخی از این پروژه ها تکمیل و شماری دیگر آن تا ماه میزان سال جاری تکمیل خواهند شد.

مقام های افغان می گویند: در پنج سال گذشته حدود 50 ملیون دالر جهت بازسازی منار ها، مکان های تاریخی و بازسازی ولایت غزنی به مصرف رسیده است.

اما گفته می شود که هنوز هم نگرانی هایی جهت تکمیل این پروژه ها از سبب نا امنی ها، مشکلات اقتصادی و سایر مسایل وجود دارند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG