لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

جنرال کارتر: کاهش قبل از وقت، یک امر نابخشودنی


جنرال نیک کارتر(Nick Carter) قوماندان ارشد نیروهای بریتانیای و معاون نیرو های بین المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان
جنرال نیک کارتر(Nick Carter) قوماندان ارشد نیروهای بریتانیای و معاون نیرو های بین المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان
جنرال نیک کارتر(Nick Carter) قوماندان ارشد نیروهای بریتانیای و معاون نیرو های بین المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان می گوید، در صورتیکه در تابستان سال جاری میلادی تعداد سربازان بریتانیایی در افغانستان کاهش داده شود، دستاوردها و پیشرفت های که در این کشور به دشواری به دست آمده است، در مخاطره قرار می گیرد و این یک امر نابخشودنی خواهد بود.

جنرال نیک کارتر(Nick Carter) در صحبت با روزنامهء اندپندنت چاپ بریتانیا گفته است، پروسهء انتقال کنترول و مسوولیت ها به جانب افغان، بطور مجموعی خیلی خوب پیش می رود، اما با نزدیک شدن فصل جنگ ها، هرنوع تلاش برای کاهش نیروهای بریتانیایی در افغانستان، عواقب ناگواری را در قبال خواهد داشت.

در حالیکه حکومت افغانستان برای اخذ کامل مسوولیت های امنیتی در آن کشور آماده گی می گیرد و نیروهای غربی و بریتانیایی می خواهند از این جنگ دوازده ساله خارج شوند، جنرال نیک کارتر گفته است:
«نا بخشودنی خواهد بود، اگر بگذاریم، دستاوردهای حاصل شده در سه سال اخیر، برای آنکه ما نتوانستیم حمایت لازم را تا سال 2014 برای افغان ها فراهم کنیم، از دست برود.»

به گفتهء وی قضاوت اینست که باید خروج نیروها طوری صورت گیرد که اعتماد به نفس نزد افغان ها محفوظ باقی بماند. خروج سریع که موازی با این برنامه نباشد، اعتماد به نفس افغان ها را صدمه خواهد زد.

روزنامهء اندپندنت چاپ بریتانیا می نویسد:
نخستین عملیات بزرگ نظامی نیروهای افغان بر ضد قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان، بدون مساعدت نیرو های بین المللی در ولایت بدخشان اجرا شد. حدود 100 تن از هر دو جانب کشته و به تعداد دو برابر آن از روستاییانی که در منطقهء جنگ گیر مانده بودند، زخمی شدند.

بعد از پیروزی نخست، نیروهای اردو و پولیس افغانستان، خواستار حمایت هوایی آیساف شدند که مسایل لوژیستیکی آن فراهم نبود. برخوردها ادامه یافت و باعث تلفات جانی شد. شورشیان با آشنایی از اراضی اکمالات خودرا حفظ کرده، نیرو های دولتی را عقب زدند.

بالاخره حملهء هوایی صورت گرفت که در اثر آن از جملهء صدها شورشی 30 تن به شمول قوماندان خطرناک آن مولوی حمزه و دولت محمد والی نام نهاد شورشیان کشته و شورشیان به عقب رانده شدند.

به نوشتهء روزنامهء اندپندنت چاپ بریتانیا، در این مرحلهء حساس انتقال مسوولیت ها اینگونه حملات برضد نیرو های بین المللی و افغان ادامه خواهد یافت.

جنرال نیک کارتر(Nick Carter) گفته است:
« در حالت دلخواه ما در عقب صحنه، نیرو های افغان را مشورت و آموزش خواهیم داد. امید به نیروی قوی نظامی ما نیاز نباشد. ما می خواهیم افغان ها کار ها را خود انجام دهند، اما اگر آن ها با دشواری مواجه شوند و فصل جنگ ها نشان دهد که برایشان مشکل است، برای حمایت و تقویت نیروهای افغان، ما قادر خواهیم بود که دوباره نیرو هایمان را به میدان داخل کنیم.»

جنرال نیک کارتر با تمرکز بر نیروهای افغان در ولایت هلمند که نیروهای بریتانیایی در آن جا مستقر اند، به روزنامهء اندپندنت گفته است:
«قطعهء 215 جوانترین قطعهء اردوی افغانستان بوده، هنوز ظرفیت کافی برای توسعه و ارتقای اعتماد به نفس را دارد. ما باید آن ها فشار دهیم تا بار مسوولیت ها را به عهد گیرند، اما در صورتیکه به مشکل دچار شوند، باید در آن جا باشیم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG