لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

کامرون و کری: کابل اختلافات با اسلام آباد را کنار بگذارد


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان پس از بازدید از قطر، دیروز به کشور برگشت.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در سفرش به قطر دیروز با امیر این کشور، شیخ حمد بن خلیفه الثانی، ملاقات کرد و در مورد اینکه قطر در پروسه صلح با طالبان و گشایش دفتر برای آنها چه همکاری کرده می تواند، گفتگو کردند.

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان که در این مورد به نشر رسیده گفته شده است که رییس جمهور کرزی با امیر قطر در مورد انکشاف همکاری های دو کشور به شمول سرمایه گذاری قطر در افغانستان، نیز گفتگو کردند.

هر چند در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان در مورد پیشرفت ها در باره گفتگو در بارهء افتتاح دفتر برای طالبان چیزی گفته نه شده، اما در این اواخر تلاش ها برای گشایش دفتر برای طالبان در دوحه تسریع یافته است.

به گفتهء مقامات افغان، یکی از اهداف اساسی سفر حامد کرزی به قطر هم همین گشایش دفتر برای طالبان بود که این کشور چگونه می تواند در پروسه صلح افغانستان نقش بازی کند.

به گفتهء مقامات ریاست جمهوری افغانستان، امیر قطر تعهد کرده که برای تامین صلح و ثبات در افغانستان آمادهء هر گونه همکاری می باشد.

در این میان، روزنامه اندیپندینت چاپ بریتانیا در یک مقاله در مورد سفر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به قطر می نویسد:
صدارعطم بریتانیا دیوید کامیرون و وزیر امور خارجه امریکا جان کری بر حامد کرزی فشار آورده اند که اختلافات اش را با پاکستان که به گفته روزنامه اندیپندیت برای پیروزی پروسه صلح افغانستان می تواند نقش مهم را بازی کند، کنار بگذارد.

به گفته روزنامه، نقش پاکستان در این روند به خاطر مهم است که این کشور زمینه سفر رهبران طالبان را به قطر مساعد می سازد.

روزنامه اندپیندیت می نویسد، تعدادی از مقامات عالی رتبه افغان پاکستان را متهم کرده اند که این کشور با در نظر داشت این که بالای طالبان نفوذ گسترده دارد، تعهدات اش را برای تامین صلح در افغانستان به جا نه کرده و در عوض تقاضا های نا مناسب کشورش را در میان گذاشته است.

اسلام آباد هم گفته است که با رییس جمهور افغانستان کار کرده نمی تواند.

از سوی دیگر، طالبان می گویند که افتتاح دفتر برای آنها در قطر به حامد کرزی ارتباط ندارد بلکه این مسالهء است میان آنها و حکومت قطر.

طالبان همچنان گفته اند که نماینده های آنها که اکنون در قطر استند با حامد کرزی ملاقات نمی کنند.

در اعلامیه ریاست جمهور افغانستان نیز آمده است که رییس جمهور کرزی در این سفر با نماینده طالبان ملاقات نکرده است.

گفته می شود که تعدادی از نماینده های طالبان هم اکنون در قطر بسر می برند.

به گفتهء روزنامه اندیپندینت، کابل، اسلام آباد را متهم می کند که زمینه گفتگوی طالبان را با دیگر گروه های مخالف حکومت افغانستان مساعد ساخته و بدین گونه می خواهد حکومت افغانستان را تضعیف کند.
XS
SM
MD
LG