لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

«پاکستان فعالیت هایش را در امتداد خط دیورند متوقف کند»


جاوید لودین معیین سیاسی وزارت خارجهء افغانستان
جاوید لودین معیین سیاسی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت امور خارجهء افغانستان از پاکستان خواست تا جلو ادامهء فعالیت های ساختمانی نظامیان پاکستان در نزدیک ولسوالی گوشتهء ولایت ننگرهار را بگیرد.

وزارت خارجهء افغانستان نگرانی شدید حکومت این کشور را بخاطر آنچه فعالیت های ساختمانی نظامیان پاکستان در نزدیک ولسوالی گوشتهء ننگرهار خوانده شده، ابراز کرده است.

به اساس خبرنامهء وزارت خارجهء افغانستان، جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجهء این کشور امروز در دیدار با محمد صادق سفیر پاکستان در کابل خواهان توقف این فعالیت ها شد.

حکومت افغانستان می گوید: این فعالیت های یک جانبه از مدتی به این طرف در نزدیک ولسوالی گوشتهء ننگرهار در امتداد خط دیورند از سوی نظامیان پاکستان آغاز شده اند.

در مورد این فعالیت ها جزئیات بیشتر داده نشده است.

در اعلامیهء وزارت خارجهء افغانستان گفته شده که معین سیاسی این وزارت در صحبت با سفیر پاکستان در کابل گفت: پاکستان باید تمام فعالیت هایی را که خلاف نورم های پذیرفته شدهء بین المللی، تحریک آمیز و غیر قابل قبول برای افغانستان اند، متوقف کند.

به اساس خبرنامه، جاوید لودین همچنان با اشاره به حملات راکتی تازه از پاکستان بر ولایت کنر گفته است که ادامهء این حملات می تواند روی روابط میان دو کشور تاثیر منفی بر جا بگذارد.

سفیر پاکستان در افغانستان در پاسخ به این سخنان معین سیاسی وزارت خارجهء افغانستان گفت که تقاضا ها و نگرانی های حکومت افغانستان را با مقام های پاکستان در میان خواهد گذاشت.

این در حالیست که لوی درستیزی قوای مسلح پاکستان از آیساف خواسته است تا پاکستان را در بخش جلوگیری از ادامهء حملات از خاک افغانستان بر پاکستان کمک کند.

به اساس اعلامیهء آیساف جنرال پرویز اشفاق کیانی این درخواست را امروز در دیدار با جنرال جوزیف دنفورد قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، مطرح کرد.

به گفتهء آیساف، این دیدار در ادامهء نشست های کمسیون سه جانبه یی صورت گرفت که هدف آن تقویت همکاری های نظامی و تامین امنیت در منطقه است.

آیساف می گوید که جنرال کیانی و جنرال دانفورد در قرارگاه مرکزی اردوی پاکستان در راولپندی دیدار کردند.

گفته شده است این دو مقام نظامی روی مسایل مختلف مربوط به تقویت همکاری ها و وارد کردن فشار بر جنگجویانی بحث کردند که امنیت در امتداد سرحد میان افغانستان و پاکستان را تهدید می کنند.

لوی درستیز قوای مسلح پاکستان تاکید کرده است که کشورش خواهان یک افغانستان با ثبات، امن و متحد است.

او همچنان روی نیاز برای ادامهء حمایت از تلاش ها به هدف تامین صلح در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

جنرال کیانی همچنان گفته است که نیاز است تا تلاش های صلح به رهبری افغان ها کامیاب شوند.

پس از گزینش جوزیف دنفورد به عنوان قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، این اولین سفر وی به پاکستان است.
XS
SM
MD
LG