لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

روسیه امکانات بازگشت به افغانستان را مطالعه می کند


قبل از آنکه در سال 1989 نیروهای اتحاد شوروی سابق از افغانستان خارج شوند، این اشغال نظامی برای اتحاد شوروی به قیمت کشته شدن 15 هزار و مجروح شدن بیش از 50 هزار نظامی آن کشور تمام شده بود.
میخاییل گرباچف تلاش های اتحاد شوروی سابق را در افغانستان «زخم خونین» نامیده بود.

نشریهء فارن پالیسی می نویسد:
اینک بعد از گذشت دو دهه از جنگ افغانستان که موقف جنگ ویتنام را برای اتحاد شوروی سابق داشت، روسیه علاقمند بازگشت دوباره به آن کشور است.

مقامات وزارت دفاع روسیه، بعد از خروج نیرو های بین المللی در سال 2014 از افغانستان، امکانات استقرار پایگاه های نظامی روسیه را در آن کشور، بررسی می کنند.

سرگی کوشیلیف (Sergey Koshelev) یک مقام ادارهء همکاری وزارت دفاع روسیه به نشریهء راشا تودی (Russia Today) گفته است:
«ما برای حفظ و مراقبت تجهیزات ساخت روسیهء نیرو های امنیتی افغانستان، امکانات مختلف تشکیل پایگاه های تعمیراتی را بررسی می کنیم.»

به نوشتهء نشریهء کریشن ساینس مانتور، ایالات متحدهء امریکا حدود 70 فروند هلیکوپتر نوع (Mi-17) روسی را به ارزش یک فروند 17 ملیون دالر، برای اردوی افغانستان خریداری کرده است و می خواهد براساس یک قرارداد بحث برانگیز 30 فروند دیگر را نیز خریداری کند.

به نوشتهء نشریهء فارن پالیسی، بر علاوهء حفظ و مراقبت از اسلحهء خفیف، وسایل زرهدار و هلیکوپتر های ساخت روسیه در افغانستان، روسیه توسعهء خطوط مواصلاتی به افغانستان از طریق کشورهای آسیایی میانه را که از آن به نام شبکهء توزیع شمالی نیز یاد می شود، مطالعه می کند.

در یک مقالهء که اخیراً در روزنامهء پرودا که توسط حکومت روسیه تمویل می شود، نشر شده، گفته شده است، این واضح است که بعد از خروج نیرو های ناتو از افغانستان، علاقمندی روسیه به افغانستان نیز بیشتر خواهد شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:59 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG