لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

تنش های اخیر میان کابل و اسلام آباد!


روزنامه وال ستریت ژورنال امریکا در شماره اخیر خود یک مطلب در باره تنش های اخیر میان کابل و اسلام آباد نشر کرده است.
روزنامه در یک بخش از این مقاله می گوید:
حکومت افغانستان روز دوشنبه از پاکستان خواستار شد که از اعمال تحریک آمیز و غیر قابل پذیرش در امتداد سرحدات دست بکشد و بر اقدامات یک جانبه پاکستان برای ایجاد استحکامات نظامی در امتداد سرحدات اعتراض کرد که به این ترتیب حملات لفظی میان دو کشور از سرگرفته شد.

روزنامه می افزاید که روابط افغانستان و پاکستان قبل از این هم چندان خوب نبود ولی تنش های اخیر وضعیت میان دو کشور را بیشتر تهدید می کند. روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد: حکومت رئیس جمهور کرزی ماه گذشته پاکستان را متهم ساخت که گویا تلاش می کند تا روند صلح در افغانستان ناکام شود.

کابل همچنین در اعتراض بر حملات راکتی از سوی پاکستان بر ولایت کنر، سفر هیات نظامیان افغان به کویته را لغو کرد. کابل گفت که اسلام آباد خواسته های ناممکن دارد و در اجتماع لندن از افغانستان خواست تا روابط خود را با هند قطع کند.

وال ستریت ژورنال می نویسد که پاکستان اتهام تحمیل خواسته های خود بر افغانستان و حملات راکتی بر ولایت کنر را رد کرده است. جاوید لودین، معین وزارت خارجه افغانستان در مورد پوسته های امنیتی اردوی پاکستان در موازات ولسوالی گوشته در ننگرهار، نگرانی شدید خود را به محمد صادق خان سفیر پاکستان در کابل ابراز داشت.

جاوید لودین این عمل پاکستان را خلاف همه موازین بین المللی، تحریک آمیز و غیر قابل تحمل خوانده است. روزنامه می افزاید که اعزاز احمد چودری سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که این پوسته در ایجنسی مومند ساخته شده نه در داخل خاک افغانستان.

روزنامه وال ستریت ژورنال می افزاید: جنرال جوزیف دنفورد، قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان روز دوشنبه به پاکستان رفت و در آنجا با جنرال پرویز اشفاق کیانی لوی درستیز اردوی این کشور در باره نگرانی های منطقه ای صحبت کرد.

این نخستین سفر جنرال دانفورد به حیث قوماندان قوای ناتو و امریکا به پاکستان بود.


در این میان روزنامه اندپندنت بریتانیا یک مطلب در باره یک دختر 13 ساله افغان نشر کرده که دو سال قبل هنگام مراسم عاشورا در کابل اقارب خود را از دست داد. این دختر پس از انفجار در کنار اجساد برادر و چندین تن از اقارب خود ایستاده بود و عکس های وی در تمام دنیا نشر شد.

روزنامه می نویسد که عکس های ترانه اکبری تکان دهنده، دردناک و یک نمونه از وحشت در جنگ افغانستان بود. خواهر ترانه هم در این انفجار زخمی شد. روزنامه از پدر ترانه، احمد شاه اکبری، نقل قول می کند که می گوید: "پس از این حادثه من به هر دری رفتم ولی کسی با ما کمک نکرد."

او می گوید: "من یک کراچی دستی دارم و روزانه در حدود سه صد افغانی مزدوری می کنم، توان علاج دختران خود را ندارم. پس از انفجار اشخاص بسیار با نفوذ برای دیدن دختران من آمدند ولی هیچ کسی با ما کمک نکرد."

ترانه می گوید: "پس از انفجار این آرزو در من پیدا شد که داکتر طب شوم و به مردم خدمت کنم ولی اکنون می بینم که این همه با پول می شود و ما آنرا نداریم."
XS
SM
MD
LG