لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

«ولسی جرگه و مشرانو جرگه اختلافات روی قانون انتخابات را حل کنند»


جانداد سپین غر رییس اجراییه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه
جانداد سپین غر رییس اجراییه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از شورای ملی می خواهد که اختلاف ها را به دور بگذارند و هر چه زود تر قانون تشکیلات و صلاحیت های کمیسیون انتخابات را تصویب نمایند.

مسوولان این بنیاد به روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفته اند که برای حل این اختلاف ها باید کمیسیون مشترک از هر دو مجلس ایجاد گردد.

جانداد سپین غر رییس اجراییه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه می گوید که تاخیر در تصویب قانون تشکیل و صلاحیت های کمیسیون انتخابات کار این کمیسیون را با مشکلات مواجه می سازد.

حدود چهار ماه قبل ولسی جرگه این قانون را با حضور دو نماینده خارجی به عنوان ناظر در کمیسیون سمع شکایات تصویب کرد، اما مشرانو جرگه با موجودیت این دو نماینده مخالفت کرد.

سپس حکومت افغانستان در قانون تشکیل و صلاحیت های انتخابات پیشنهاد کرد که مسوولیت کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به ستره محکمه سپرده شود.

اما نماینده های هر دو مجلس به رخصتی زمستانی رفتند و قانون یاد شده بی سرنوشت باقی ماند.

اکنون که شورای ملی دوباره به کار اش آغاز کرد، کمیسیون مستقل انتخابات از این شورا می خواهد تا هرچه عاجل این قانون را تصویب نماید.

مسوولان این کمیسیون می گویند که تاریخ برگذاری انتخابات 16 حمل سال 1393 تعیین شده و اگر شورای ملی این قانون را به زودی تصویب نکند، کار های آنان با مشکل مواجه خواهد شد.

در این حال هیات اداری مشرانو جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت که قرار است روز چهار شنبه کمیسیون مشترک دو مجلس روی این قانون بحث نمایند.

آقای ایزد یار می گوید که مشرانو جرگه در دو مورد این قانون یکی حضور دو خارجی در کمیسیون سمع شکایات و دوم چگونگی انتخاب اعضای این کمیسیون مخالف است.

پیش از این رییس جمهور کرزی نیز با حضور خارجی ها در این کمیسیون مخالفت کرده است.

این که کمیسیون مشترک ولسی جرگه و مشرانو جرگه برای حل این اختلاف نظرها به نتیجه خواهند رسید و یا خیر تبصره در مورد قبل از وقت است.
XS
SM
MD
LG