لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

عکس العمل شهریان کابل در مورد وضعیت امنیتی


شماری از باشنده های شهر کابل می گویند، اعلام بیشتر شدن میزان حملات مخالفان مسلح بر این شهر از سوی نهاد های امنیتی، سبب ایجاد ترس و وحشت در بین مردم می گردد. به باور آنان آگاه ساختن مردم از بیشتر شدن رویداد های امنیتی تاثیرات ناگوار بالای اذهان آنان را برجا می گذارد.

این افغان ها می گویند که اعلام چنین موضوعات هراس را در بین مردم ایجاد کرده و حتی سبب مختل ساختن کار های روزمرهء آنان خواهد شد. دو تن از باشنده های شهر کابل در صحبت را رادیو آزادی نظریات شان را در مورد چنین ابراز داشتند:

« نام من امید است یکی از باشنده های شهر کابل هستم، برای مردم بسیار و حشت آور خواهد بود، زمانی که آنان از خانه های شان بیرون شوند به این فکر خواهند شد که به محل کار شوند بروند، چه اتفاق می افتد حمله انتحاری می گردد یا رویداد دیگر. »
« سید طالب شاه از پغمان هستم، دولت باید جلو چین کار ها را بگیرد و لازم نیست که با اعلام چنین اخبار مردم را به تشویش بی اندازند. »


به روز سه شنبه مسوولان امنیتی در یک نشست مشترک امنیتی که به هدف ایجاد هماهنگی در کابل برگزار شده بود، گفتند که در سالجاری هجری شمسی 85 درصد حملات مخالفان مسلح بر شهر کابل متمرکز خواهد بود.

تورنجنرال قدم شاه شهیم قوماندان فرقه 111 زون مرکز تاکید نمود که مخالفان مسلح پلان دارند که بر علاوه مراکز نظامی، ساحات ملکی را نیز هدف قرار بدهند. اما در عین حال آنان اطمینان دادند که نیروهای امنیتی آماده گی کامل دارند تا مانع هر نوع تحرکات مخالفان مسلح گردند.

از سوی دیگر شماری از آگاهان امور امنیتی افغان نیز آگاه ساختن مردم را از بیشتر شدن حملات مسلحانه مناسب نمی دانند. نورالحق علومی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت که به جای این کار نیاز است تا برای مردم از افزایش توانایی نیروهای امنیتی کشورشان گفته شود.

« همیشه مسوولان امنیتی ما در حالی که با چنین چالش های روبرو اند، آنان باید آماده گی های خود را برای دفع و خنثی کردن این حملات نشان بدهند. نباید بگویند که چنین حملات صورت می گیرد و آنان اجرااتی نداشته اند. »

در بیش از یک دههء گذشته شهر کابل شاهد حملات خونین مسلحانه و انتحاری انفرادی و گروهی مخالفان مسلح بوده است.

در برخی موارد مخالفان مسلح با راه اندازی چنین حملات حتی تا دو روز در درگیری با نیروهای امنیتی افغان مقاومت کرده اند.

هرچند رقم دقیق قربانیان این حملات در شهر کابل روشن نیست اما صد ها تن از باشنده های این شهر را کشته و زخمی ساخته است.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG