لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

بلیغ: با علمای پاکستانی تماس های غیر رسمی صورت گیرد


شماری از اعضای شورای علمای افغانستان بر تماس های غیر رسمی میان علمای افغانستان و پاکستان تاکید نموده و آن را در بهبود امنیت و تامین صلح در هر دو کشور مهم می خوانند. آنان می گویند که علمای دینی در افغانستان و پاکستان از نفوذ زیاد برخوردار اند و می توانند نقش مهمی را در تحکیم صلح بازی کنند.

مولوی عنایت الله بلیغ یک عضو شورای علمای افغانستان به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان تلاش می ورزند تا تماس های غیر رسمی میان علمای افغان و پاکستانی برقرار شود.
« متاسفانه در مورد صحبت با علما غیر رسمی کوتاهی های صورت گرفته است باید با علما که آنها غیر رسمی هستند مذاکره شود تا آنها بروند با علمای ملی صحبت کنند. این بسیار موثر خواهد بود این مساله زمینه را برای حل مسایل مساعد می سازد تا جنگ در دو طرف خط دیورند خاتمه یابد. »

آقای بلیغ گفت، قبل از این نیز آنان تلاش نموده بودند تا با علمای پاکستانی چون مولانا فضل الرحمان، قاضی حسین احمد و مولانا سمیع الحق تماس های غیر رسمی برقرار کنند اما به دلیل وفات قاضی حسین احمد، این تلاش ها بی نتیجه ماند.

علمای دینی افغانستان و پاکستان شنبه گذشته در مناظره رادیو آزادی، بر تماس های غیر رسمی میان علمای دو کشور تاکید کردند و آن را بر پروسه صلح موثر خواندند. در این مناظره قاضی محمد امین وقاد از شورای صلح افغانستان و مولوی عنایت الله بلیغ به نماینده گی از شورای علمای افغانستان اشتراک نموده بودند.

همچنان در این برنامه مولانا یوسف شاه مسوول مدرسه حقانیه ایالت خیبر پشتونخواه و عضو جمعیت علمای پاکستان و مولانا گل نصیب خان معاون جمعیت علمای آن کشور به رهبری مولانا فضل الرحمان در مورد تماس های غیر رسمی میان علمای افغان و پاکستانی دید مثبت داشتند.

اما شماری از آگاهان مسایل سیاسی در مورد این که تماس های غیر رسمی بتواند تاثیر خوبی بر پیشبرد پروسه صلح داشته باشد باور ندارند. وحید مژده یکی از این آگاهان می گوید که علمای پاکستان در حال حاضر از داشتن نفوذ بر طالبان برخورد دار نیستند.
« درست نیست که فکر کنیم این علما اکنون هم بر طالبان نفوذ دارند، ارتباطات قبلی که میان طالبان و علمای پاکستانی وجود داشت حالا وجود ندارد. ما نباید تاکید کنیم گفتگو با این علما راه حل است آن حالت قبلی فعلاً وجود ندارد. »

مساله تماس های غیر رسمی میان علمای افغانستان و پاکستان پس از آن مطرح می گردد که چندی پیش طاهر اشرفی رئیس شورای علمای پاکستان نشست مشترک علمای دینی افغانستان و پاکستان را تحریم کرد.

پس از آن حکومت افغانستان در برابر این مساله عکس العمل جدی نشان داده و آن را نوعی سبوتاژ تلاش صلح در این کشور از سوی طاهر اشرفی عنوان کرد. نقش پاکستان در پیشبرد تلاش های صلح افغانستان مهم خوانده می شود اما حکومت این کشور می گوید که پاکستان تا حال در این راستا صادقانه همکاری نکرده است.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG