لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

رییس کمیته لوی درستیز های امریکا وارد افغانستان شد


مارتین دیمپسی رییس کمیته لوی درستیز های ایالات متحده امریکا
مارتین دیمپسی رییس کمیته لوی درستیز های ایالات متحده امریکا
رییس کمیته لوی درستیز های ایالات متحده امریکا به روز شنبه در یک سفر از قبل اعلام نشده وارد افغانستان شد.

مقام های نظامی امریکا در افغانستان می گویند که بحث روی جنگ جاری در افغانستان و چگونگی تقویت و تجهیز نیرو های افغان آجندای دیدار جنرال مارتین دیمپسی را از این کشور تشکیل خواهد داد.

جنرال مارتین دیمپسی رییس کمیته لوی درستیز های ایالات متحده به روز شنبه به طور ناگهانی وارد افغانستان شد.

دگروال توماس کولینس سخنگوی نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان به رادیو آزادی گفت که آقای دیمپسی می خواهد در جریان بازدید اش از افغانستان از وضعیت امنیتی موجود در این کشور یک سلسله بررسی های را انجام بدهد:

« او به افغانستان آمده است تا با مقام های افغان و نیرو های ایتلاف دیدار کرده و ارزیابی های را در مورد پیشرفت ها در مبارزه جاری در افغانستان انجام بدهد.
وی با قوماندانان نیرو های ایتلاف و مقام های حکومتی افغان ملاقات می کند تا بداند که مسایل چگونه به پیش می رود.»


در برخی از خبرگزاری های بین المللی آمده است که جنرال دیمپسی در جریان مسافرت به افغانستان چگونگی آموزش نیرو های افغان پس از سال 2014 میلادی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

آقای دیمپسی گفته است که این بررسی کمک می کند که پس از سال 2014 میلادی به چه تعداد از عساکر امریکایی در افغانستان باقی بمانند.

تا حال ایالات متحده امریکا در این مورد فیصله نکرده اما پیش بینی می شود که بین نه تا ده هزار از سربازان ایالات متحده بعد از سال 2014 در افغانستان باقی خواهند ماند.

آگاهان مسایل نظامی در افغانستان این سفر رییس کمیته لوی درستیز های امریکا را به این کشور در چنین یک موقع که روند خروج نیرو های خارجی از افغانستان و انتقال مسوولیت های امنیتی به قوای امنیتی افغان ادامه دارد مهم می دانند.

جنرال نور الحق علومی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که در چنین یک مقطع زمانی نیاز است تا بررسی های دقیق از وضعیت جاری در افغانستان صورت بگیرد تا به گفته او پس از خروج نیرو های خارجی به خصوص عساکر امریکایی خلاء امنیتی در این کشور به میان نیاید.

این سومین بار است که جنرال مارتین دیمپسی به عنوان رییس کمیته لوی درستیز های امریکا از افغانستان بازدید می کند.

مسافرت تازه آقای دیمپسی به افغانستان در حالی صورت می گیرد که مسوولیت کامل اداره زندان بگرام اخیراً به حکومت افغانستان واگذار شد و نیرو های خاص امریکایی ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک را ترک کردند.

تاخیر در سپردن کامل زندان بگرام به جانب افغانستان سبب شده بود که رییس جمهور کرزی برخی اوقات تند تر در مورد امریکا حرف بزند.
نیرو های خاص امریکایی در ولایت میدان وردک از سوی حکومت افغانستان به بدرفتاری با باشنده گان محل متهم شده بودند.

ستار فروغ
XS
SM
MD
LG