لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

احدی: هند تعرفه های گمرکی بر اقلام صادراتی ما را معاف کند


داکتر انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
داکتر انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان
وزیر تجارت و صنایع افغانستان در نشست مشترک تاجران افغان و هند در کابل خواهان معافیت کامل تعرفه های گمرگی بالای اموال تجارتی این کشور از سوی هند گردید.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، هم اکنون شصت درصد اموال افغانستان به هند صادر می شود و با دور شدن کامل تعرفه های گمرکی بر اموال تجار افغان از سوی هند، میزان صادرات افغانستان به آن کشور بیشتر افزایش خواهد یافت.

داکتر انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع به روز شنبه در نشست مشترک تجار و سرمایه گذاران افغان و هندی در کابل از هند تقاضا کرد که تعرفه های گمرکی بر اموال تجار افغان را به طور کامل معاف نماید.

آقای احدی گفت: هند در این اواخر فیصله نموده بود در این مورد گام های را بر می دارد:

« صادرات ما در گذشته بصورت عنعنوی به نیم قاره هند که شامل هندوستان و پاکستان می باشد زیاد بود و فعلاً هم تقریباً بیشتر از شصت درصد صادرات ما به نیم قاره هند است، که در چند ماه گذشته حکومت هندوستان تصمیم گرفته که بر تقریباً کل اقلام صادراتی ما تعرفه گمرکی را از بین ببرد. »

در همین حال مسوولان اداره انکشاف صادرات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند که در بحث های شان با سفیر هند و یک تعداد از تاجران آن کشور تلاش می کنند که تعرفه های گمرگی بر اموال و محصولات افغانی از سوی هند به طور قطعی دور شود.

در این نشست گاتم سفیر هند در افغانستان بر افزایش صادرات و واردات میان افغانستان و هند تاکید کرده گفت که تولیدات و محصولات افغانی در بازار های کشورش از ارزش زیاد برخورد دار است

وی به ادامه گفت:
« هند تا جای به مثابه یک کشور و یک بازار می تواند افغانستان را در بسیاری موارد یاری برساند که به پای خود ایستاد شود. نه تنها محصولات زراعتی افغانستان بلکه قالین و بعضی تولیدات دیگر افغانستان نیز در هند بسیار مشهور است و بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. در هر جای هند که می روید میوه افغانستان را می توانید در یابید و در هر جا به علاقه زیاد اعلانات تجارتی می گذارند که این میوه افغانستان است. افغانستان می تواند از یک اعشاریه دو ملیارد مارکیت هند فایده بردارد و همچنان این یک فرصت مناسب به سرمایه گذاران است تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند و در پهلوی آن یک اندازه مفاد به بازار های بزرگ نیز صادرات داشته باشند.»

مسوولان شماری از شرکت های هندی اخیراً به کابل آمده و فرصت های سرمایه گذاری را در این کشور مورد ارزیابی قرار دادند.

حکومت افغانستان در حالی در مورد گسترش روابط تجارتی با هند گفتگو می کند که به اساس گزارش ها پاکستان همیشه تلاش می کند تا مشکلات را در راستای صادرات و واردات بین این دو کشور ایجاد کند.

با آن که توافقنامه تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان موجود است اما از آن کشور انتقاد می شود که به رعایت مواد این توافقنامه پاپند نبوده و از راه های مختلف برای تجار افغان مشکل می آفریند.
XS
SM
MD
LG