لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

وکلا: ولسی جرگه به مرکز فساد و معاملات مبدل شده است


شماری از اعضای ولسی جرگهء افغانستان می گویند، استیضاح 11 وزیر کابینه اعتبار این نهاد را در نزد مردم کاهش داده و بر حیثیت ولسی جرگه صدمه جدی وارد کرده است. این وکیلان گفته اند که از موجودیت فساد و معامله ها در مجلس به ستوه آمده و خواهان لغو ولسی جرگه اند.

آنان تاکید می ورزند که در مسالهء استیضاح هفت وزیر کابینه معامله های زیادی صورت گرفته و حتی به گفتهء آنان حالا مردم ولسی جرگه را به عنوان یک مرکز تجارتی می شناسند. محمد نور اکبری یکی از این وکیلان در جلسهء عمومی روز دوشنبه مجلس گفت که ارزش ولسی جرگه در نزد مردم از بین رفته و باید دروازهء آن بسته شود.

« وکیل صاحبان محترم اگر سکوت می کنید، معنی این را دارد که دیگر پارلمان افغانستان از مردم نماینده گی نمی کند. اگر چنین نمی کنیم پس دو سه طریقه وجود دارد، مداخله رییس جمهور، لایحه برای مقرری تضاد منافع در پارلمان و سوم اینکه بهترین راه شریفانه بر ما و شما اینست که به صورت دسته جمعی پارلمان را بسته کرده و استعفا خود را بدهیم. اگر تدابیری سنجیده نشود، پس دروازه پارلمان بسته شود. »

برخی دیگر از اعضای ولسی جرگه نیز این مساله را تایید کرده و می گویند که تعدادی از وکلا به عوض وکالت از مردم، مصروف به دست آوردن پروژه ها، کرسی های مهم دولتی برای دوستان شان و در تلاش معامله با مقام های دولتی اند.

عبدالرحیم ایوبی نیز یکی از این وکیلان است که خواستار لغو ولسی جرگه است و تاکید دارد تا نام های آن عده از اعضای ولسی جرگه که به این کارها مبادرت می ورزند باید، افشا گردد.

« خواستم من از تمام وکیلان این است که دیگر با این خانه بیشتر از این ظلم نکنید، به اندازه ظلمی که اکنون می کنید. دیگر بر ما هیچ چیز باقی نمانده است بیاید دروازه این خانه را بسته کنیم و از نام ملت استفاده نکنیم. به گونه دسته جمعی همه استعفا بدهیم یا بیاید آن کسانی که بنام ولسی جرگه معامله می کنند، جلو آنان را بگیریم و آنان را افشاء کنیم. »

هفتهء گذشته هفت وزیرکابینه که در سال 1390 هجری شمسی کمتر از نصف بودجهء انکشافی وزارت های شان را به مصرف رسانیده بودند، از سوی ولسی جرگه استیضاح شدند. هرچند پاسخ های برخی از این وزیران قناعت وکلا را فراهم نساخت اما تمام آنان توانستند رای اعتماد به دست آرند.

همین مساله و انتقاد شماری از نماینده های مردم شک و گمان های را به میان آورد که گویا بسیاری از وکیلان با وزیران استیضاح شده معاملات سیاسی و پولی را انجام داده اند. میرویس یاسینی معاون اول ولسی جرگه هم در این زمینه ابراز نگرانی کرده و گفت که باید برای جلوگیری آن اقدامات جدی صورت گیرند.

« اگر به عنوان خانهء ملت اول پارلمان را اصلاح نکنیم، هیچ امیدی نیست که بیرون از دروازهء پارلمان ما کاری را انجام داده بتوانیم. لایحهء برای تضاد منافع کنترول یا ضابطهء اخلاق را ایجاد یک کمیته را به کمتیهء روسا پیشنهاد می کند. در این زمینه باید یک کاری جدی صورت گیرد. ما هیات اداری این مساله را جدا پیگیری می کنیم تا جامهء عمل بپوشد. »

پیش از این نیز چنین انتقاد های نسبت به اعضای ولسی جرگه مطرح شده اند، تعدادی از افغانها به این باور اند که وکلا منافع شخصی شان را نسبت به منافع ملی کشور ترجیح میدهند. هیات اداری و برخی از نماینده های مردم در ولسی جرگه نیز همواره شکایت نموده اند که به علت غیرحاضری مکرر وکلا نصاب مجلس تکمیل نشده و بسیاری از فیصله های مهم به تاخیر میافتند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG