لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

مارگریت تاچر، صدراعظم سابق بریتانیا از جهان چشم پوشید


مارگریت تاچر، صدراعظم اسبق برتانیه به سن 87 سالگی از جهان چشم پوشید. سخنگوی او، لارد بل گفت، خانواده صدراعظم اسبق روز دوشنبه با غم و اندوه زیاد مرگ او را اعلان کرد. او به علت یک سکته مغزی درگذشت.

خانم تاچر که به خاطر دور کردن پرده آهنین ستوده می شد، از چندین ماه به این سو بیمار بود. او در زمان جنگ سرد صدراعظم بریتانیا بود و اتحاد شوروی سابق را آن زمان یک کشور در عقب پرده آهنین خوانده بود.

دیوید کامیرون، صدراعظم کنونی بریتانیا گفت که ما یک رهبر، یک صدراعظم و یک بریتانیوی بزرگ را از دست دادیم. او نخستین واکنش خود را به رادیو بی بی سی ابراز داشته چنین گفت:
« میراث که او از خود به جا گذاشت این است که او به کشور خود خوب خدمت نمود و از آن محافظت کرد و در این راستا شجاعت واقعی از خود نشان داد. مردم چندین دهه یا احتمالاً چندین قرن آینده از کارنامه های وی خواهند آموخت. این است میراث که او از خود به جا گذاشت. »

پس از اینکه خبر مرگ خانم تاچر در مدرید به دیوید کامیرون رسید او مسافرت کوتاه خود به هسپانیا را قطع کرد. قرار بود او دیروز به فرانسه برود ولی این مسافرت خود را به تعویق انداخت. دفتر صدراعظم بریتانیا گفت که خانم تاچر طی مراسم نظامی به خاک سپرده می شود.

در این میان قصر بکنگهم اعلان کرد که ملکه الیزابیت دوم با شنیدن مرگ خانم تاتچر بسیار غمگین شد. باراک اوباما رئیس جمهور امریکا گفت که امریکا یک دوست واقعی و جهان یک قهرمان آزادی را از دست داد.

رئیس جمهور امریکا در اعلامیه خود می افزاید که خانم تاچر به حیث یک حامی سرسخت همبستگی بریتانیا و امریکا می دانست که ما جنگ سرد را با اراده و تصمیم نیرومند برنده می شویم و وعده آزادی را تحقق می بخشیم.

همچنین مانویل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه خانم تاچر را یک "سیاستمدار عظیم و یک شخصیت مدبر خواند که هنوز هم در اتحادیه اروپا نقش داشت."
« او در ایجاد بازار واحد سهم داشت. او در پیوستن کشورهای اروپای مرکزی و شرقی با اتحادیه اروپا که این کشورها در سابق در آنسوی پرده آهنین قرار داشتند نقش رهبری کننده بازی کرد. »

میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحاد شوروی سابق و برنده جایز صلح نوبل به مناسبت مرگ خانم تاچر گفت که او یک سیاستمدار عظیم و یک شخصیت منور و ذکی بود که در اذهان ما و تاریخ باقی خواهد ماند.

وقتی که گورباچوف در سال 1985، رئیس جمهور اتحاد شوروی سابق شد با خانم تاتچر در بریتانیا ملاقات کرد. خانم تاتچر آنزمان در باره گورباچوف گفت که او کسی است که می توان با او داد و ستد کرد.

تاچر که به خانم آهنین شهرت داشت یگانه زنیست که در بریتانیا تاکنون به صدرات رسیده است. او سه بار از سوی محافظه کاران به مقام صدارت رسید و از سال 1979 تا سال 1990 صدراعظم بریتانیا بود.
XS
SM
MD
LG