لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

«برنامهء جدید بخاطر حفاظت از محیط زیست آغاز می شود»


مصطفی ظاهر رییس ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان
مصطفی ظاهر رییس ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان
اداره حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد تصمیم گرفته است تا در بعضی از ولایت های افغانستان بخاطر حفاظت از محیط زیست برنامهء تازه را به اجرا بگذارد.

ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان هم می پذیرد که تلاش های جاری در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا کافی نبوده و نیاز است تا کار های بیشتر در این زمینه انجام شود.

حالا این اداره تصمیم گرفته است که در همکاری با اداره حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد برنامه جدیدی را به اجرا بگذارد.

قرار است با تطبیق این برنامه مطالعاتی در خصوص موجودیت ذخایر آب و یخبندان در چهار ولایت مرکزی افغانستان صورت بگیرد.

مصطفی ظاهر رییس ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان به روز سه شنبه در کابل گفت که وضعیت فعلی محیط زیست در افغانستان نگران کننده است و تلاش های بیشتر در این مورد باید مبذول داشته شود:

« ما قانون می سازیم، ارگان های مربوط مطابق قانون او را باید تطبیق کنند، کابل شهر خورد نیست کم و بیش شش ملیون نفر زندگی می کند، یک شهری که به هفتصد و پنجاه هزار نفر ساخته شده بود وقتی ما یک فاجعه سقوط محیط زیست را می بینیم، مه یک مثال خوب تر از پایتخت افغانستان را دیده نمی توانم این یک مثال سقوط محیط زیست است.
و اگر توجه جدی نشود نگران هستم که چهار پنج سال بعد مهاجرین محیط زیست شویم.»


مسوولان ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می گویند: این برنامه در ولایت های بامیان، بلخ، دایکندی و بدخشان عملی خواهد شد.

از سوی دیگر داکتر آصف زیدی نماینده ادارهء محیط زیست سازمان ملل متحد اطمینان داد که کمک های آنان با ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان هم چنان ادامه خواهد داشت.

آصف زیدی در ادامه گفت:

« این مسوولیت را افغانستان دارد و کشور های مثل افغانستان هم دارد، به این سرعتی که افغانستان به پیش می رود، در سکتور محیط باور کنید که هیچ کشور دیگر به این سرعت نرفته است، من بسیار خوش هستم از این تغییر که در افغانستان آماده من قول می دهم که در آینده هم کمک خواهیم کرد.»

به اساس معلومات ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، این برنامه تازه ظرف سه سال آینده به مصرف شش ملیون دالر کمک بانک جهانی به اجرا گذاشته خواهد شد.

طی سال های اخیر از کار روی برنامه های زیاد به هدف کاهش آلودگی هوا و حفاظت محیط زیست افغانستان خبر داده شده است، اما گفته می شود که این تلاش ها نه تنها در کاهش آلودگی هوا در این کشور کمک نکرده بلکه مشکلات از این ناحیه افزایش هم یافته است.

فرزاد رسا
XS
SM
MD
LG