لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

فلیپ هاموند: آیندهء افغانستان را نمی توان پیش بینی کرد!


فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا
فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا
فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا بروز چهارشنبه پذیرفت، اینکه بعد از سال 2014 زمانیکه نیرو های خارجی از افغانستان خارج خواهند شد، در آن کشور چی واقع خواهد شد را هیچ کس پیش بینی کرده نمی تواند.

فلیپ هاموند در صحبت با کمیتهء امور دفاعی پارلمان بریتانیا با تاکید گفت، صرف خود افغان ها چارهء پایان جنگ، فساد و بی قانونی را در کشور شان کرده می توانند.

این اظهارات فلیپ هاموند در حالی صورت می گیرد که کمیتهء امور دفاعی پارلمان بریتانیا از احتمال شعله ور شدن جنگ های داخلی در افغانستان هوشدار داده گفته است، تا زمانیکه درافغانستان برای توسعهء اقتصادی دومدار و امنیت پایدار راه هموار نشود، خشونت ها و جنگ ها در این کشور کاهش نخواهد یافت.

نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی و استاد پوهنتون کابل می گوید، اینگونه اظهارات برای ادامهء جنگ در افغانستان و تشویق مخالفان مسلح دولت صورت می گیرد، وی می گوید:
«آنها که این مساله را یاد می کنند دو معنی دارد، یا اینکه بعضی گروپ ها را خودشان تشویق می کنند که در آینده برای ادامهء جنگ چانس دارند. از جانب دیگر باید بریتانیایی ها این نکته را در نظر داشته باشند که در اینجا اردو و پولیس ملی وجود دارد، قانون و مردم افغانستان وجود دارد و باید اینگونه اظهارات بدبینانه را نکنند که می تواند حتی بر پروسهء صلح نیز تاثیر کند. تشویش من اینست که بریتانیایی ها اینگونه راپور ها را از پاکستانی ها نگرفته باشند.»

به گفتهء آقای ستانکزی نفوذی را که بریتانیا بر پاکستان دارد، هیچ کشور دیگر ندارد. در صورتیکه بریتانیا بر پاکستان فشار بیاورد، بر پروسهء صلح در افغانستان تاثیر مثبت و مساعدت زیاد خواهد کرد.

اعضای پارلمان بریتانیا تاکید کرده اند که با خروج نیرو های بین المللی از افغانستان در سال 2014 برای رسیدن به صلح پایدار باید به رهبری خود افغان ها با طالبان مصالحه صورت گیرد.

حاجی سید داوود روزنامه نگار و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان با تاکید بر نقش بریتانیا در پروسهء صلح افغانستان می گوید، بریتانیا با پاکستان روابط گسترده و تاریخی داشته، امکان دارد پاکستان را وادار به همکاری در پروسهء صلح افغانستان بسازد.

شورای صلح افغانستان نیز خودرا در نگرانی های پارلمان و وزیر دفاع بریتانیا شریک دانسته، سخنگوی آن شورا شهزاده شاهد با اظهار اینکه افغان ها برای تشدید پروسهء صلح در افغانستان تا سال 2014 وقت دارند، می گوید:
«اگر افغان ها از ابتکار ذکاوت و بصیرت کار نگیرند و در برابر هم گذشت نکنند و به ارزش های ملی و مذهبی شان اولیت ندهند، امکان دارد که خدای ناخواسته یکبار دیگر کشورما بسوی جنگ های داخلی و تنظیمی پیش برود.»

فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا با تاکید بر اینکه امنیت دوامدار باید یک راه افغانی داشته باشد و تجربهء تاریخ نشان می دهد که تحمیل آن از خارج ناممکن است، می گوید:
«من به وضاحت گفته نمی توانم که آیندهء افغانستان چگونه خواهد بود؟ اما آنچه را که گفته می توانم اینست، آیندهء افغانستان باید توسط خود افغان ها تعیین شود.»

سفرای سابق بریتانیا در افغانستان، به پارلمان بریتانیا گفته اند، معلومات ناتو در مورد طالبان کافی نبوده است و افغانستان از ناحیهء فساد و استفاده ناجایز از قدرت شدیداً متاثر شده و اقتصاد این کشور با قاچاق مواد مخدر وابسته شده است.
XS
SM
MD
LG