لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

نگرانی شورای ملی در مورد "جنگ های داخلی"


هرچند مقام ها در حکومت افغانستان از وضعیت کشور پس از خروج نیرو های بین المللی اطمینان می دهند، اما برخی اعضای شورای ملی آینده افغانستان بعد از سال 2014 را نگران کننده می خوانند.

نفوذ جنگ سالاران در نظام فعلی، موجودیت گروه های مسلح غیرقانونی، توزیع سلاح در برخی ولایات و خیزش های مردمی از جمله نگرانی های اساسی اند که شماری از اعضای شورای ملی آنرا با رادیو آزادی در میان گذشته اند.

گل احمد اعظمی سناتور منتخب ولایت فراه در مشرانو جرگه گفت، اگر حکومت و جامعه جهانی مانع این فعالیت ها نشوند، گمان می رود پس از خروج نیرو های بین المللی از افغانستان یکبار دیگر جنگ های داخلی در کشور آغاز شود.

« به عقیده من واقعات که در ولایت بغلان رخ داد، جمع آوری سلاح در غرب افغانستان از سوی محمد اسماعیل خان این مسایل خود نمایانگر اینست که در داخل دولت یک دولت دیگر را سازماندهی کرده و تحریکات را به وجود بیآورند، که خود منجر به جنگ می شود. موضوع دیگر موجودیت اسلحه سبک و سنگین در اطراف کشور است و دیگر خیزش های مردمی که به اصلاح مردم در برخی ولایات صورت گرفت. »

این نگرانی ها در نزد برخی اعضای شورای ملی افغانستان در حالی اوج گرفته است، که کمیسیون امور دفاعی پارلمان بریتانیا به تازه گی گفته است، اگر پروسه صلح افغانستان به موفقیت نه انجامد، ممکن پس از سال 2014 جنگ های داخلی در این کشور دوباره آغاز گردد.

کمیسیون دفاعی پارلمان بریتانیا گفته است توافق صلح در افغانستان قبل از خروج عساکر بریتانیا از این کشور ضروریست. در این حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان نیز بر تقویت و موفقیت پروسه صلح تاکید کرده می گویند، اگر این روند با مشکلات روبرو گردد، احتمال می رود فاجعه دهه هفتاد هجری شمسی در افغانستان تکرار گردد.

آرین یون یکی از اعضای این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حال حاضر حلقاتی در حکومت وجود دارند که برای رسیدن به قدرت از هیچ نوع تلاش دریغ نمی ورزند. اما خانم یون از این حلقات نام نبرد.

« وقتی که جامعه جهانی به افغانستان آمد اشتباه بزرگی از آنان در هنگام توافقات اول بن صورت گرفت، این بود یک تعداد از حلقات که از سوی مردم افغانستان بسیار منفور شناخته شده بودند، آنان را به قدرت رساند. بالاخره آنان در مدت چندین سال توانستند از طریق فساد اداری، زور و سلاح بسیاری امتیازات را از خود سازد. یعنی همان افرادیکه افغانستان در سال های 70 به کدام حالت رسانیدند، همان مردم حالا هم در قدرت هستند و بخاطر باقی ماندن شان در قدرت تلاش می کنند که وضعیت افغانستان خراب باید باشد. »

شماری از آگاهان سیاسی نیز در خصوص فعالیت های برخی گروه های تنظیمی و جهادی در کشور ابراز نگرانی می کنند. آنان می گویند که این گروه ها هنوز هم به سطح منطقوی از نفوذ و قدرت زیاد برخوردار اند و آرزوی رسیدن به قدرت را در سر می پرورانند.

طوفان وزیری یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت که مداخله کشور های همسایه در امور داخلی این کشور می تواند، یکی از اسباب دیگر آغاز جنگ داخلی در افغانستان باشد.

« متاسفانه هنوز هم نفوذ جنگ سالاران، هر روز در کشور بیشتر می شود، آنان در قدرت قرار می گیریند و باز هم بخاطر یک جنگ داخلی آماده گی هایشان را در بخش های نظامی و اقتصادی می گیرند. بر کشور های همسایه آن فشار های لازم وارد نه شد و هم چنان بر آن افرادیکه بر مردم افغانستان بی گانه استند آنان هنوز هم در قدرت استند و در منطقه خود در بخش نظامی نقش ارزنده دارند. »

به اساس گزارش ها، نگرانی ها در مورد بدتر شدن وضعیت امنیتی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان سبب عدم تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این کشور شده است. وزیر مالیه افغانستان به روز چهارشنبه در ولسی جرگه گفت که میزان سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته است.

اما قبل از این رئیس جمهور کرزی و مقام های افغان همواره نگرانی ها در خصوص به میان آمدن خلاء قدرت پس از سال 2014 میلادی را رد کرده اند. مقام های افغان می گویند که نیرو های امنیتی این کشور قادر اند تا از هر گونه نا هنجاری های داخلی و مداخلات بیگانه ها در امور این کشور جلوگیری کنند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG