لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

«موضع طالبان در خصوص آموزش دختران و فعالیت زنان تغییر کرده است»


عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح
عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح
شورای عالی صلح افغانستان نگرانی های زنان افغان را بی مورد می خواند که دستآورد های 10 سال گذشته در زمینه حقوق زنان در صورت پیوستن طالبان مسلح به روند سیاسی در این کشور صدمه خواهد دید.

عبدالحکیم مجاهد معاون شورای عالی صلح می گوید، نمایندگان طالبان در نشست پاریس به طور غیر رسمی گفتند، آنان نیز خواهان اعاده تمام حقوق زنان در چوکات شریعت اسلامی استند. به گفته او موضع طالبان در راستای آموزش دختران و فعالیت زنان در این کشور نرم تر شده است:

« خوشبختانه ولو به طور غیر رسمی، در نشست پاریس نمایندگان رسمی طالبان در مورد زنان بسیار پیام واضح داشتند. آنان گفتند، ما مطلقاً از تعلیم زنان حمایت می کنیم، زنان حق دارند که کار کنند، تجارت کنند، میراث بگیرند و هیچ کس نمی تواند زن را به روز مجبور به ازدواج کند و آنان این پیام را بسیار به طور واضح و روشن بیان کردند. »

قای مجاهد در این مورد به روز پنجشنبه در نشستی در کابل حرف زد که تحت نام گفتمان نهاد های جامعه مدنی در مورد پروسه صلح راه اندازی شده بود.

وی افزود که برای تسریع روند مصالحه با مخالفان، لازم است تا زندانیان طالبان از بند رها شوند، اسم های برخی از سران طالبان از لست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد دور شود، انعام های که بر سر دستگیری برخی از سران طالب گذاشته شده، از آن صرف نظر شود.

در این حال برخی از زنان افغان با ابراز نگرانی از برگشت دوباره طالبان نظام سیاسی این کشور گفتند که شورای عالی صلح باید زمینه را مساعد سازد تا برخی از فعالان زن در مذاکرات مستقیم با طالبان شرکت کنند و شرایط و خواسته های زنان افغان را مطرح سازند.

شماری از فعالان حقوق زن می گویند، در هیچ صورتی نباید در صلح با طالبان بالای حقوق زنان، معامله صورت گیرد. شفیقه حبیبی یکی از فعالان زن در این مورد گفت:

« ما باید اجازه داشته باشیم کار کنیم، نه اینکه مانند دوره گذشته طالبان، در خانه بنشینیم و از کار کردن محروم باشیم یا از حق تحصیل محروم باشیم. تشویش ما اینست که خاسته های زنان و دیدن زنان، در مذاکرات صلح باید در نظر گرفته شود، اگر بازهم با همان ذهنیت بیایند ما مبارزه می کنیم. »

در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، دختران و زنان اجازه آموزش و کار را در این کشور نداشتند.
پیش از این هم فعالان حقوق زن در افغانستان از این ناحیه ابراز نگرانی کرده بودند که دستآورد های سال های اخیر در زمینه حقوق زنان قربانی مذاکرات صلح با مخالفین مسلح خواهد شد.
XS
SM
MD
LG