لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۳

جمهوری چک علاقمند است تا در افغانستان سرمایه گذاری کند


جمهوری چک به سرمایه گذاری در عرصه های ترانسپورت، معادن و برخی عرصه های دیگر علاقه نشان داده و آماده است تا برای محصلان افغان زمینه بورس های تحصیلی را مساعد سازد.

رییس جمهور افغانستان در ملاقات با صدراعظم جمهوری چک در مورد گسترش همکاری ها در عرصه های ترانسپورت، معادن، تحصیلات عالی و معارف، بحث و تبادل نظر کردند.

حامد کرزی در این دیدار از کمک های جمهوری چک ابراز امتنان کرده گفت: این کشور دوست دیرینه مردم افغانستان است.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی گفت: رییس جمهور در این ملاقات از کمک های نظامی جمهوری چک در یک دهه گذشته ابراز امتنان کرد و روی گسترش همکاری ها بخصوص در عرصه تحصیلات عالی میان دو کشور تاکید صورت گرفت:

« در قسمت تحصیلات عالی، رییس جمهور کشور گفتند که حکومت جمهوری اسلامی افغانستان یک بودجه خاص 15 ملیون دالری دارد تا مصارف آموزش محصلان افغان را در خارج از کشور، تمویل کند و در این رابطه از جمهوری چک خواست تا زمینه تحصیل را به محصلان افغان به بودجه دولت افغانستان مساعد سازد که این خواست رییس جمهور مورد تایید صدراعظم چک قرار گرفت.»

پیتر نیچس صدراعظم جمهوری چک به سفیر این کشور در کابل وظیفه داد تا زمینه تحصیلات عالی محصلان افغان را از بودجه حکومت افغانستان در جمهوری چک فراهم نماید.

صدراعظم جمهوری چک، در این ملاقات گفت که یقیناً زمینه خوب تحصلی برای محصلان افغان در کشورش مساعد است.

او گفت:
«ما علاقمند هستیم که گفتگو های خود را در این عرصه به طور منظم ادامه دهیم.»

در اعلامیه که از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده آمده است که صدراعظم جمهوری چک گفته، کشورش حضور نظامی و همکاری های خود را از طریق روابط دو جانبه و در چوکات ناتو پس از سال 2014 میلادی با افغانستان ادامه می دهد.

ایمل فیضی اضافه کرد که رییس جمهور کشور اشارهء داشت به گذشته ها زمانیکه سرویس های شهری برقی ساخت جمهوری چک در افغانستان فعال بود و از جمهوری چک خواست تا در تربیت کادر های مسلکی و حرفوی این کشور را کمک کند. او از اظهارات صدراعظم چک نقل کرده گفت:
«صدراعظم چک گفت، همین اکنون تخنیکر های چکی در چوکات ناتو در افغانستان حضور داشته و در میدان هوایی افغانستان مصروف کار اند. در مورد قابلیت های تخنیکی که در جمهوری چک موجود اند، نیز صحبت های صورت گرفت. اما در قسمت فرستادن جوانان افغان برای کسب مهارت ها تخنیکی گفتگو صورت نگرفت، تنها در قسمت تحصیلات عالی روی فرستادن محصلان افغان به آن کشور تاکید شد.»

پیتر نیچس صدراعظم چک از عساکر این کشور در افغانستان نیز دیدن می کند. جمهوری چک در حال حاضر 416 عسکر در افغانستان دارد.
XS
SM
MD
LG