لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

صدها تن در هرات دست به مظاهره زدند


صد ها تن از باشندگان ولایت هرات همراه با شماری از فعالان جامعه مدنی در مقابل ساختمان ولایت دست به تظاهرات مسالمت آمیز زده و از دولت افغانستان خواهان ادامه کار داکتر داود شاه صبا در این سمت شدند.

آنان هشدار دادند، در صورتیکه دولت مرکزی افغانستان به خواسته های شان توجه نکند عواقب ناگواری در این ولایت به وجود خواهد آمد.

شایعات اخیر مبنی بر برکناری داکتر داودشاه صبا والی هرات در یک هفته اخیر باشنده گان این ولایت را به تظاهرات نسبتاً گسترده کشانده است.

تظاهر کنندگان در حالی که عکس های از والی فعلی هرات را در دستان خود داشتند از دولت مرکزی خواهان ادامه کار داکتر صبا در این سمت شدند:
« مردم هرات از رییس دولت افغانستان خواهان ادامه کار داکتر صبا به صفت والی هرات هستند، ما را بیچاره نکنید ما را به سیاست نفروشید کار بکنید که مردم آرام باشند.»

« همه زنان تجارت پیشه از والی این ولایت حمایت کامل دارند. والی فعلی هرات در دوران کار کردش تا کنون در این سمت تلاش های زیادی در رشد و توسعه کاری زنان انجام داده است به این اساس ما زنان از وی حمایت و پشتیبانی می کنیم.»

« اگر دولت مرکزی افغانستان صدای مردم هرات را نشنود و به آن توجه نکند و حرف ما را قبول نکند ما هم با دولت مرکزی هیچ نوع همکاری نداریم و در انتخابات نیز شرکت نمی کنیم، چون والی فعلی هرات انسان صادق و پر تلاش است.»


عبدالقادر کامل یک تن از فعالان سیاسی در غرب افغانستان گفت: تغییرات در رهبری ولایت هرات به اساس معاملات سیاسی و نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان از سوی مسوولان مرکزی افغانستان انجام می شود:

« ما به دولت مرکزی افغانستان هشدار می دهیم که مردم هرات نباید قربانی داد و ستد های پنهانی، قربانی مصلحت ها، قربانی معاملات پشت پرده و قربانی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آینده گردند.
اگر رییس جمهور افغانستان به این نظریات و پیشنهادات ما توجه نکند، تمام عواقب، مسوولیت ها و پیامد های بعدی بدوش حکومت مرکزی خواهد بود.»


آقای کامل نقش کشور های منطقه و گروپ مافیایی زمین در این منطقه را از بزرگ ترین موارد برکناری داکتر داود شاه صبا والی این ولایت می خواند.

بخاطریکه داکتر داود شاه صبا گروپ های مسلح ندارد، بناءً دشمنان به کمین نشسته مردم افغانستان، استخبارات منطقه بعضی حلقات از کشور های همسایه،همیشه مصروف برنامه های منفی هستند
تا داکتر صبا به حیث والی در این ولایت ایفای وظیفه نکند بلکه افراد بسیار ضعیف و فاسد به عنوان والی در این ولایت گماشته شود، تا آنان به آسانی بتوانند بالایش اعمال نفوذ کنند.

با همه این ها، مسوولان نهاد های جامعه مدنی و شماری از باشنده گان این ولایت قطعنامه شش ماده یی را به خاطر تبدیلی والی این ولایت صادر کردند.

در این قطعنامه گفته شده است، در صورتیکه دولت مرکزی افغانستان به خواسته های شان توجه نکند مسوولیت ها و پیامد های بعدی در این منطقه بدوش دولت مرکزی خواهد بود.

آنان داود شاه صبا را بهترین گزینه برای ولایت هرات می دانند و معتقدند که رییس دولت بر اساس برخی فشار های سیاسی چنین تصمیم را گرفته است.

داکتر داود شاه صبا والی فعلی هرات، تا کنون خبر برکناری خود را تایید نکرده ولی این مساله در چند روز اخیر از سوی شماری از رسانه ها انتشار یافته است.
XS
SM
MD
LG