لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

«پاکستان تعهد کرد، "دروازه" در امتداد خط دیورند را دور میکند»


جنرال افضل امان
جنرال افضل امان
رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان می گوید که این توافق در جریان سفر یک هیات افغان به پاکستان حاصل شده است.

جنرال افضل امان که ریاست این هیات را هم به عهده داشت گفت که آنها به روز دوشنبه در مسافرت به پاکستان با جنرال اشفاق ندیم رییس اوپراسیون و معاونین کشف و پلان گذاری اردوی آن کشور صحبت نمودند.

آقای امان که با رادیو آزادی صحبت می نمود افزود که این نظامیان پاکستانی وعده کردند که دروازه سرحدی در مربوطات ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار در امتداد خط دیورند را بر می دارند.

« یک صحبت رسمی داشتیم با جانب پاکستان، نتایج با الآخره بعد از صحبت و گفتمان، ملاقات ها و صحبت ها طوری شد که پاکستانی ها پذیرفتند که این دروازه را که تنش ها و نگرانی ها را ایجاد کرده است دور می کنند. تاریخ که امروز با شما صحبت می کنم این دروازه در آنجا وجود نخواهد داشت. »

پیش از این اداره اطلاعات اردوی پاکستان با پخش اعلامیه یی گفته بود که مقام های نظامی دو کشور در مورد این مشکل و دیگر مسایل سرحدی صحبت کرده و آن را به شکل درست حل کرده اند.

به اساس گزارش ها پاکستان در ماه حمل امسال کار را بالای ایجاد یک دروازه در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار در نقطه صفری در امتداد خط دیورند آغاز نمود.

مقام های افغان می گویند که کار ایجاد این دروازه هشتاد در صد تکمیل شده است.

وزارت دفاع افغانستان به تازه گی گفت که اردوی پاکستان بر علاوه این دروازه، یازده پوسته را از موقعیت های قبلی شان به امتداد خط دیورند انتقال داده است.

این وزارت به روز دوشنبه در این مورد عکس العمل تند نشان داد و تهدید کرد که برای دور کردن این دروازه از هر راه ممکن استفاده خواهد کرد.

رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان هم چنان گفت که در دیدار با جنرالان پاکستانی مساله انتقال یازده پوسته به امتداد خط دیورند را هم مطرح نمودند.

اما به گفته جنرال افضل امان بحث های شان در این مورد به نتیجه یی نرسید.

« راجع به یازده پوسته که در امتداد این دروازه موجود بود، روی آن هم صحبت صورت گرفت. نظر آنها این طور بود که گویا این پوسته ها در سال 2003 اعمار شده اند. ما گفتیم که بر علاوه این دروازه، اگر این پوسته ها در سال 2003 اعمار شده باشند، طبعاً جدید اند و این هم خلاف موازین است. »

با آنکه مقام های وزارت دفاع افغانستان به عملی شدن تعهد جانب پاکستان مبنی بر دور کردن این دروازه خوشبین اند اما می گویند، در صورت که در این قسمت گام های عملی برداشته نشود، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی افغانستان در زمینه تصمیم خواهند گرفت.

افغانستان پیش از این هم پاکستان را به خاطر بعضی از تحرکات آن کشور در امتداد خط دیورند مورد انتقاد قرار داده است.

باشنده گان مناطق شرقی افغانستان چندین بار در اعتراض به پرتاب راکت از قلمرو پاکستان بر این مناطق دست به تظاهرات زدند و این مسایل برخی اوقات بر روابط دو کشور هم سایه افگنده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG