لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

حکومت افغانستان پروژه های بازسازی را در سرحدات آغاز می کند


حکومت افغانستان تصمیم گرفته که در ولسوالی های سرحدی این کشور خدمات انکشافی و پروژه های بازسازی را آغاز کند. به گفتهء مسوولان در ادارهء امور یکی از اهداف این تصمیم تازهء شورای وزیران افغانستان جلوگیری از مداخلات خارجی است.

رفیع فردوس سخنگوی این اداره به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که باشنده های مناطق سرحدی نسبت به سایر مناطق نیاز بیشتر به چنین خدمات دارند. آقای فردوس ابراز امیدواری می کند که بیشتر شدن خدمات انکشافی در ولسوالی های سرحدی بهبودی قابل ملاحظه را در قسمت تامین امنیت و سایر عرصه ها به همراه داشته باشد.

« حکومت افغانستان از مدتی به این طرف برای ارایه خدمات بیشتر انکشافی در ولسوالی سرحدی و جلوگیری از آسیب پذیری های مداخلات خارجی در این مناطق چنین تصمیم را اتخاذ نموده است. ما امیدواریم که با تطبیق این برنامه ها وضعیت امنیتی و سطح معیشت مردم ارتقا یابد. »

در جلسهء روز دوشنبه شورای وزیران افغانستان تصمیم گرفته شد که کار پروژه های انکشافی از جمله اعمار مکاتب، کلینیک های صحی و احداث سرک ها در ولسوالی های سرحدی از جمله ولسوالی گوشتهء ولایت ننگرهار باید به زودی آغاز گردند.

وزارت های مالیه، معارف، صحت عامه و انکشاف دهات برای تطبیق این پروژه ها موظف شده اند. این تصمیم حکومت افغانستان در حالی اتخاذ می گردد که در این اواخر پاکستان در مربوطات ولسوالی سرحدی گوشتهء ولایت ننگرهار دست به فعالیت های ساختمانی زده است.

به اساس گزارش ها پاکستان در امتداد خط دیورند یک دروازهء سرحدی را نیز احداث کرده است. از سوی دیگر شماری از آگاهان امور سیاسی به این باور اند که حکومت افغانستان در نظر دارد تا با راه اندازی پروژه های انکشافی در ولسوالی های سرحدی توجه باشنده های این مناطق به خود جلب کند.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان:
« آنچه که آقای کرزی در جلسهء شورای وزیران دستور داده که در امتداد سرحدات مکاتب و امکانات معیشتی را برای مردم آماده گردد، باور من این است که از یک طرف میداند که مردمان این مناطق به نحوی به پاکستان نزدیکتر اند. از طرف دیگر می خواهد رضایت این مردم را داشته باشد و نیز می خواهد ثابت سازد که این ساحه مربوط به ما است نه از شما. بناً ما در این جا مکتب و مدرسه ساختیم و تعلیم و تربیه را آغاز کرده ایم. »

تاکنون معلوم نیست که حکومت افغانستان تعهدات اش مبنی بر تطبیق پروژه های انکشافی در ولسوالی های هم سرحد با پاکستان را عملی کرده می تواند یا خیر. اما به اساس گزارش ها به دلیل بی توجهی دولت افغانستان در چند سال گذشته، هم اکنون باشنده گان این مناطق نیاز مندی های اولیهء شان را از پاکستان مرفوع می سازند.

در این حال برخی از کارشناسان افغان می گویند که این مساله سبب شده تا پاکستان بالای تعداد از مردم مناطق سرحدی افغانستان نفوذ سیاسی و فرهنگی داشته باشد.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG