لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

وسایط با توناژ بلند، سرک ها را دوباره تخریب می کند


برخی از مسافران در شاهراه کابل - تورخم می گویند، با وجودی که میلیون ها دالر در خصوص ساخت سرک ها در افغانستان به مصرف رسیده، این سرک ها از ناحیه عدم کنترول توناژ بلند با خطر تخریب قبل از وقت مواجه اند. این اشخاص از نهادهای مسوول می خواهند تا در قسمت کنترول بارهای سنگین موترهای لاری، توجه جدی نمایند.

عده یی از مسافران شاهراه کابل تورخم در صحبت با رادیوی آزادی گفتند:
« این سرک از تورخم گرفته تا کابل کند و کپر شده و تخریب شده، ما از حکومت می خواهیم که جلو موتر های را که بار های سنگین را انتقال می دهند بگیرد. »
« این سرک دو سال قبل بسیار خوب جور شده بود، اما حالا موترهای لاری که بارهای سنگین را انتقال میدهند، سرک ها را خراب کرده اند، موترهای کوچک بسیار با مشکل مواجه هستند، به همین دلیل تصادم موتر ها به میان می آید، بسیار مردم جان هایشان را از دست میدهند. »
« این سرک به خاطر بی توجهی خراب شده، زیرا موترهای باربری از حد معین زیادتر بار انتقال می دهند. »


از سوی دیگر رانندگان موترهای باربری می گویند، مسوولان ترازوها، خود آنان را تشویش به انتقال وزن های اضافه و سنگین می نمایند. به گفته این اشخاص، مسوولان ترازوها در شاهراه تورخم -کابل به آنان گفته اند که در بدل تادیه 10 هزار کلدار می توانند بار نامحدود را از ترازوها به طور غیرقانونی عبور دهند.

یک تن از رانندگان موترهای لاری می گوید:
« اگر دوصد کیلو بار اضافه داشته باشیم یا بیست تن از ما 10 هزار کلدار می خواهند، تمام سرک ها را همین مسوولین ترازو ها خراب می کنند، می گویند وزن زیاد بیارید و برای ما پول بدهید. ما زمانی که موتر را در کایل بارگیری می کنیم از طرف شب از ما دو هزار افغانی می خواهند و بارهای سنگین و اضافی ما را مخفیانه اجازه می دهند. مسوولان ترازوها می گویند، در رفت و برگشت اضافه وزن بار کنید و آنرا انتقال دهید فقط برای ما 10 هزار کلدار بدهید. »

اما مسوولان ترازوها با رد این ادعا می گویند، آنان به هیچ وجه به موتر های باربری اجازه انتقال وزن اضافه از حد تعیین شده از سوی وزارت فواید عامه را نمی دهند. غلام قادر مسوول ترازو شاهراه کابل - جلال آباد در ساحه لغمان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

« این ادعا نادرست است، تمام موترها وزن می شود چه باربری باشد که وزن آن زیاد باشد. به اساس لایحه ما به وزن های مشخص شده از سوی وزارت اجازه انتقال می دهیم. اگر موتر اضافه بار داشته باشد آنرا تخلیه می کنیم و به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از حد معین اضافه بار بیاورد. »

از سوی دیگر وزارت فواید عامه افغانستان موجودیت این مشکل را تایید می کند و خواهان همکاری مردم در خصوص ریشه کن کردن فساد در ترازوهای نصب شده در شاهراه ها است. احمد شاه وحید معین این وزارت در صحبت با رادیوی آزادی گفت، مسوولان ترازوها به طور قانونی حق ندارند به هیچ عنوان از رانندگان پول اخذ کنند.

« ترازوهای توناژ بلند در هر نقطه افغانستان که نصب است، وظیفه آن وزن نمودن موتر با بار است اگر باز اضافه باشد باید تخلیه شود، یعنی ما حق نداریم که یک افغانی هم از کسی پول بگیریم. اگر پولی گرفته می شود متخلفان باید به پنجه قانون سپرده شوند و این کار زمانی ممکن است که مردم با ما همکار باشند. در بسیاری جاها که با ما همکاری کرده اند، تعدادی از افراد به پنجه قانون سپرده شده اند و از وظیفه سبکدوش شده اند. »

در عین حال وزارت فواید عامه از تطبیق مقررهء خبر می دهد که به اساس آن، هر موتری که بیشتر از 5 تن بار داشته باشد، مکلف به پرداخت 7000 افغانی جریمه نقدی می شوند. به اساس معلومات این وزارت، در صورتی که رانندگان موترهای باربری مکرراً از پیروی از این مقرره سرپیچی کنند، موتر هایشان ضبط شده، به لوی څانوالی معرفی می شوند.

مسوولان وزارت فواید عامه می گویند، در حال حاضر در افغانستان بیشتر از 7000 کیلومتر سرک پخته و اساسی، 12000 کیلومتر سرک جغل اندازی شده و بیشتر از 25000 کیلومتر سرک های خاکی وجود دارد که به ارزش 4.8 میلیارد دالر از هزینه جامعه جهانی، کشورهای کمک کننده و دولت افغانستان ساخته شده است.

شورای وزیران افغانستان نیز قبلاً از خطری که توناژ بلند برای سرک های افغانستان متوجه ساخته ابراز نگرانی کرده و از نهاد های مسوول خواهان اقدامات فوری و جدی در خصوص جلوگیری از انتقال وسایط توناژ بلند در شاهراه های کشور شد.


گزارش از فرخنده احمدی
XS
SM
MD
LG