لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

مردم خنجان از آلوده شدن آب دریا شکایت دارند


مردم دره خنجان ولایت بغلان می گویند، دریای خروشان از کنار خانه های شان می گذرد ولی از آن برای اینکه آلوده و خراب شده است استفاده کرده نمی توانند. عبدالله یکی از نمایندگان این مردم، آلودگی آب دریای شانرا ناشی از فاضلاب هوتل ها و موتر شوئی های که آب شان مستقیماً به دریا می ریزد میداند و می گوید:

« دره خنجان مسیر رفت و آمد موترهای کابل به شمال کشور است و روزانه هزاران موتری که در موتر شوئی های همین دره با آب و صابون شسته می شوند در پهلوی تشناب های هوتل ها که برسر دریا اعمار شده اند موجب آلودگی بیش از حد آب دریای خنجان شده اند. خانه ما در کنار دریا است ولی محتاج آب پاک هستیم و با وجود بسا مشکلات که داریم فقط از دولت تقاضای شبکه های آبرسانی را کرده ایم و گفته ایم که ما هیچ چیز دیگر نمی خواهیم فقط برای ما آب بیاورد و بس. »

این باشنده دره خنجان می افزاید یکی از هم دیار آنها با مصرف زیادی فارم ماهی پروری ساخت و دهها هزار ماهی را هم به آن ریخت ولی همین آب آلوده با تیزاب و چربی همه شان را کشت و صاحب فارم خیلی ضرر کرد.

اما عبدالحلیم حیدری ولسوال خنجان نظر دیگری دارد و می گوید:
« یک چیز را ما باید ناگزیر قبول کنیم که موتر شوئی وسیله امرار معاش خیلی از خانواده های دره خنجان است که اگر ما آنرا منع کنیم در واقع نان شان را گرفته ایم ولی برای دور کردن تشنابهای برفراز دریا کارهای زیاد کرده ایم و با جدیت تصمیم داریم تا همه شان را ویران و به صاحبان شان اخطار بدهیم که دیگر بر سردریا تشناب اعمار نکنند. »

نه تنها دریای خنجان یا سالنگ شمالی به علت ریزش فاضلاب تشناب هوتل ها و آب های موتر شوئی ها به آن آلوده و غیر قابل استفاده شده بلکه دریای سالنگ جنوبی هم به همین دلیل آلوده و خراب شده است.


بشیر احمد غزالی، بغلان
XS
SM
MD
LG