لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

گلوبل فند 20 ملیون دالر به سکتور صحت افغانستان کمک می کند


گلوبل فند یا صندوق وجهی جهانی، 20 ملیون دالر را به هدف تقویت سکتور صحت به حکومت افغانستان کمک می کند.

این بیست ملیون دالر کمک گلوبل فند در بخش های کاهش و جلوگیری از امراض چون ملاریا، توبرکلوز و ایدز طی دو سال آینده از سوی وزارت صحت عامه افغانستان به مصرف خواهد رسید.

این پول به اساس یک قراردادی که به روز شنبه میان نماینده گلوبل فند یا صندوق وجهی پول و وزیر صحت عامه در کابل به امضا رسید، پرداخته می شود.

داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه به هنگام امضاء این قرارداد به خبرنگاران گفت که امراض ملاریا، توبرکلوز و ایدز مردم افغانستان را تهدید به مرگ می کند:

« توبرکلوز یک مشکل صحت عامه افغانستان است که در میان زنان، اطفال و مردان به مشاهده می رسد. ملاریا هم از مشکلاتی است در مجموع تمام ولایات افغانستان نظر به موسوم در برابر این مرض آسیب پذیر هستند، ایدز نیز یک مشکل پنهان در افغانستان است و افغانستان بطور کلی در برابر هر سه مرض آسیب پذیر است و لابراتوار های را که از این کمک های مالی ایجاد می نمایم و یا نرس های را که تربیه می کنیم در مجموع تمام سیستم از آن مستفید می شود اما زیادتر روی این سه مرض تمرکز خواهد داشت.»

خانم دلیل همچنان گفت: تمام ولایات افغانستان از این امراض آسیب پذیر اند و اگر از افزایش این امراض جلوگیری نشود باعث معلولیت و حتی مرگ های زود رس نیز می شود.

به گفته خانم دلیل، به اساس این تفاهمنامه، وزارت صحت عامه در نظر دارد تا 5 مرکز لابراتوار را در ولایات ننگرهار، بلخ، هرات، قندهار و کابل ایجاد نماید.

وزیر صحت عامه گفت که این لابراتوار ها در بخش تشخیص این گونه امراض کمک خواهد کرد.

نماینده صندوق وجهی جهانی در مراسم امضاء این قرارداد گفت: این نهاد از چندین سال به این طرف افغانستان را در بخش عرضه خدمات صحی همکاری کرده است.

مسترنوکوهوچونی یک مسوول این اداره از کمک های درازمدت گلوبل فند با مردم افغانستان نیز اطمینان داد.

« فکر می کنم که امروز برای ما بسیار مهم است و فرصت خوبی است برای امضای توافقنامه کمک جدید ما با وزارت صحت عامه افغانستان.

هدف از این مساعدت که بالغ به بیش از 15 ملیون یورو می گردد، تقویت سکتور صحت در این کشور می باشد.
همکاری ما با افغانستان از سال 2004 میلادی به این طرف ادامه دارد.»

مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان می گویند که با استفاده از کمک جدید گلوبل فند در دو سال آینده 28 باب مکتب تربیه نرس را در 28 ولایت کشور نیز تاسیس می کنند.

هر چند طی یازده سال گذشته کشور های زیاد برای بهبود عرضه خدمات صحی با حکومت افغانستان کمک کرده اند اما هنوز هم در این بخش کاستی های موجود اند.

بسیاری از مردم در مناطق دور دست افغانستان از کمبود عرضه خدمات صحی در مناطق شان شکایت می کنند.

در بسیاری موارد مسوولان وزارت صحت عامه این گونه مشکلات را تایید می کنند اما می گویند که تلاش می کنند تا به دور ترین مناطق خدمات صحی را برسانند.

به اساس گزارش ها نا امنی ها و نبود راه های مواصلاتی مناسب در بسیاری از ولایات افغانستان از جمله مشکلاتی اند که عرضه خدمات صحی را به کندی مواجه ساخته است.
XS
SM
MD
LG